Rogier stopt als conciërge op de piste in Rumbeke

Op de foto zien we van links naar rechts Fangio Hoorelbeke, Rogier Vandekendelaere, Laurette Vandekendelaere, Filip Hellebuyck, Frank Vandewalle en Freddy Priem naar aanleiding van de laatste dag als conciërge. (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Op de foto zien we van links naar rechts Fangio Hoorelbeke, Rogier Vandekendelaere, Laurette Vandekendelaere, Filip Hellebuyck, Frank Vandewalle en Freddy Priem naar aanleiding van de laatste dag als conciërge. (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Redactie KW

Na tien jaar gaat Rogier Vandekendelaere met pensioen als conciërge van de wielerpiste in Rumbeke. Hij wordt opgevolgd door Frank Vandewalle. Rogier zal wel nog te zien zijn op de piste, want de toeristische rondleidingen neemt hij wel nog voor zijn rekening.

Rogier Vandekendelaere is al een lange tijd betrokken bij de wielerpiste Defraeye-Sercu in Rumbeke. Oud-wielrenner Albert Sercu nam in 1958 het initiatief over om de wielerpiste te herstellen. Rogier reed samen met de zoon van Albert, Patrick, een drietal jaar op de piste. Enkele jaren later verliet de familie Sercu al de piste, waardoor ook Rogier niet meer betrokken was.

Beginjaren

Rogier kende zijn succes als wielrenner vooral bij de nieuwelingen en junioren. “Als nieuweling heb ik twee koersen gewonnen in mijn eerste jaar en in mijn tweede jaar drie koersen. Mijn topjaar was mijn tweede jaar bij de junioren waar ik acht koersen won.”

“Bij de beloften ben ik na een zestal maanden gestopt omdat ik het oudste kind was van de familie en moest werken. Dus ik had er simpelweg geen tijd meer voor”, vertelt Rogier.

Voordat Rogier terugkeerde naar de wielerpiste in 2011, gaf hij zeven jaar lang training aan renners van Jonge Renners Roeselare. “Iedere dinsdagavond gaf ik anderhalf uur training aan nieuwelingen en junioren. Intussen blijft er nog maar één iemand over van die groep die koerst en dat vind ik wel een beetje spijtig.”

Binnenplein

In 2007 kocht bouwpromotor Marc Demeulenaere de wielerpiste en het café-restaurant. De wielerbaan werd afgebroken en gereconstrueerd. Onder de piste werd ook een kleedruimte met berging gebouwd en een voetgangerstunnel die toegang tot het binnenplein tijdens wedstrijden mogelijk maakte. Vier jaar later in 2011 was de piste klaar en werd Rogier gevraagd om voor de onderhoud van de fietsen te zorgen. “Ik heb meteen ja gezegd. Ik vond bij job bij Jonge Renners Roeselare wel leuk, maar dit wou en kon ik niet laten liggen”, vertelt Rogier.

Maar het bleef niet alleen bij het onderhoud van de fietsen voor Rogier. “Ieder jaar moest ik ook de piste afspuiten in februari. Daarnaast kuiste ik ook de kleedkamers samen met een paar anderen en regelde ik de reservaties.”

Het leven op de piste

Uiteindelijk werkte Rogier tien jaar op de piste en waren er veel drukke dagen. “De groepen die langskwamen, waar meestal met 15. Dus voor iedereen moest ik de pedalen in- en uitdraaien, de mensen op de piste zetten en achteraf het omgekeerde. Daar kruipt veel tijd en stress in. Dat duurt ongeveer een drietal minuten per fiets.”

Rogier deed dit wel met veel plezier en kreeg ook hulp. “De laatste drie jaren heeft Freddy Priem mij met alles heel goed geholpen. Met het onderhoud van de piste, maar ook met het klaarzetten van de fietsen.”

De Roeselarenaar heeft in die tien jaar veel mensen zien passeren. “De wielertoeristen kwamen van overal. Veel Gentenaars, maar zelfs ook wielerliefhebbers uit Parijs. Het doet mij dan ook deugd dat die mensen mij bedanken voor wat ik gedaan heb.”

Rogier doet zijn job op de wielerpiste nog steeds graag, maar zijn leeftijd speelde hem meer en meer parten. “Ik word dit jaar 79 en ik begin ook wat te sukkelen met mijn gezondheid. Daarom vroeg ik hen vorig jaar al om voor een vervanger te zorgen. Vanaf 1 maart pakt Frank Vandewalle mijn taken over. In het begin zal ik Frank wel nog wat bijstaan, zodat hij goed op weg is voor later.”

De vrienden die Rogier maakte in de tien jaar zullen hem het meeste bijblijven. “Wat ik ook nooit zal vergeten, zijn de pistedopen. Ik leerde mensen die nog nooit op de piste hadden gereden de kneepjes van het vak. Veel van hen durfden in het begin niet op de piste te rijden omdat die hellingen hen wat afschrikten. Na tien minuten zaten de meeste al bijna boven op de piste.”

Ook bekende wielrenners kwamen rijden op de wielerpiste Defraeye-Sercu. “Enkele jaren geleden heb ik hier Yves Lampaert op de fiets gezet.” “Shari Bossuyt is hier ook opgeleid op de piste en intussen is ze al profwielrenster en behaalde ze brons op het Belgisch kampioenschap.”

Nog steeds betrokken

Rogier zal niet helemaal afscheid nemen van de wielerbaan. “Ik zal wel nog af en toe gaan helpen bij de meetings, en ik neem ook de toeristische rondleidingen voor mijn rekening. Maar mijn job als mecanicien zit erop.

Daarnaast heeft Rogier ook nog enkele tips voor zijn opvolger, Frank Vandewalle. “Orde is heel belangrijk bij deze job. Je moet alles goed opvolgen, vooral de reservaties. Het mag niet gebeuren dat er iemand aan de poort staat voor een reservatie terwijl de wielerpiste niet open is. Want dan zie je die persoon waarschijnlijk niet meer terug.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.