Roeselare halveert terrasbelasting en schaft sluitingsuur af

Sebastiaan Naeyaert (dienst economie), Martin Vanslambrouck (De Vagant), burgemeester Kris Declercq, Claude Vanbesien (Den Arend), Henk de Gheldere (Verne en Lange Giraf) en Delphine Ollevier (dienst economie). © Stefaan Beel
Peter Soete

Roeselare profileert zich meer en meer als een terrassenstad, de horeca reageert verheugd.

“Als stadsbestuur zetten we inderdaad erg hard in om onze horeca te versterken”, zegt burgemeester Kris Declercq. “Onze horecazaken konden door de heraanleg van de binnenstad en de stationsomgeving hun terrassen vergroten en als je de huidige terrasoppervlaktes zou vergelijken met die van vijf jaar geleden zouden we raar opkijken. Als stad zullen we verder blijven investeren in samenspraak met het horecamanagement. Daarom ook dat we nu hebben beslist om de terrasbelastingen te halveren en om de belasting op het verlengen van het sluitingsuur af te schaffen. Er wordt vanaf nu een kosteloze verlenging verlenging van het sluitingsuur toegestaan. Deze verlenging moet wel eenmalig aangevraagd worden”. Wat er dus op neerkomt dat het sluitingsuur de facto wordt afgeschaft. Bovendien kunnen de horecazaken vorotaan hun terrassen plaatsen van 15 februari tot 15 november.

Terrassen zijn meerwaarde

“Het gaat goed met de horeca in Roeselare”, vertelt Claude Vanbesien die al 32 jaar Den Arend op het Polenplein runt. “We krijgen veel van de stad en die steun hebben we ook nodig. Roeselare is nog altijd geen toeristische stad en we moeten echt ons best doen om mensen Roeselare te laten ontdekken. Horecazaken met terrassen zijn daar zeker een meerwaarde in. En wanneer een terras vol loopt, volgen de anderen onmiddellijk.”

Roeselare halveert terrasbelasting en schaft sluitingsuur af

“Wanneer we als horeca ondersteund worden, is het nog maar normaal dat wij én ook onze klanten onze verantwoordelijkheid nemen om het voor iedereen aangenaam te houden. Daarom staan wij als één man achter de campagne Respect VAN#RSL. Met deze sensibiliseringscampagne willen de stad en het horecamanagement de burgers bewust maken van de overlast die soms wordt veroorzaakt tijdens het uitgaan. Er komen affiches voor de buurtbewoners en horecazaken, de boodschap komt ook op bierviltjes en op grote evenementen worden digitale borden en grote banners ingezet om de campagne zichtbaar te maken. Zo wordt het voor iedereen een aangename terrasjeszomer.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier