De internationale architecten van Snøhetta - bekend van onder meer het beroemde operagebouw in Oslo, het Memorial Museum op Ground Zero in New York en het eerste Europese onderwater-restaurant - ontwerpen voor het eerst een gebouw in ons land. Samen met het Roeselaarse architectenbureau B2Ai en de landschapsarchitect Erik Dewaele blazen zij de oude stationsbuurt van Roeselare nieuw leven in. 'Roelevard' wordt de blikvanger van de stadsomgeving. Het project omvat 9 groendaken, 3.800 vierkante meter groen, 81 flats, kantoorruimte voor meer dan 400 werknemers en retail- en horecaruimte. De omgevingsvergunning werd op 29 april 2019 afgeleverd door het schepencollege.

Het stadsbestuur is ervan overtuigd dat dit innovatieve project een unieke bijdrage zal leveren op vlak van de Roeselaarse stadsontwikkeling. Dit project zal onze stad op dit vlak nog meer op de kaart zetten.

Lager én groener

In maart 2018 diende de bouwheer nog een omgevingsvergunningsaanvraag in die tot enkele kleine en grote bezorgdheden bij de buurtbewoners leidde. Die verzuchtingen werden ter harte genomen, met als gevolg dat de plannen aangepast werden. Het meest ingrijpende was de vermindering van het bouwvolume van het noordelijke deel aan de kant van de Stationsdreef.

Om tegemoet te komen aan de wensen van de buurt, namen de projectontwikkelaars de landschapsarchitect Erik Dewaele - die onder meer ook betrokken is bij de overkapping van de Oosterweelverbinding - erbij. Het project werd vergroend, er wordt duurzamer met water omgesprongen én er worden op de daktuinen meerdere soorten planten gekweekt.

Ook de Stationsdreef - waar in de originele plannen geen sprake was van groen - krijgt er nu een reeks bomen bij.

Wat recreatie voor de kinderen betreft, bevindt de nieuwe speelzone op de Trax-site zich op wandelafstand van het project. De speelprikkels zijn, net als die op de huidige Forenzenparking, vooral gericht op klimmen en evenwicht én zijn er ook banken voorzien die het ontmoeten stimuleren. De speeltoestellen van de Forenzenparking zullen bij de uitwerking van het project systematisch een nieuwe speelplek krijgen in Roeselare.

Roelevard

'Roelevard' bestaat uit een 46-meter hoge toren met ruimte voor 81 flats, 470 m² retailruimte, 200 m² horeca en 5.900 m² kantoorruimte in twee bouwblokken. In de kantoren zullen meer dan 400 mensen kunnen werken.

Op de site worden bovendien tal van ondergrondse parkeerplaatsen en ruim voldoende fietsplekken voorzien. Een deel van de parkeerplaatsen is voorbehouden voor de kantoren maar wordt na de kantooruren verhuurd aan de bewoners. Ook de publieke ruimte tussen de gebouwen zal een belevenisvolle ontmoetingsplek worden met een amfitheater en veel aandacht voor groen.

Met 'Roelevard' wordt een kwalitatief hoogstaande architectuur neergezet die aanzet tot interactie en beleving. Wonen en werken worden er vlot gecombineerd en ook de leefbaarheid van dit stadsdeel zal toenemen. Dit komt door de aanleg van een nieuw groen plein dat opgevat werd als ontmoetingsplek voor de buurt en een veilige voetgangers- en fietsverbinding die de sites Trax en station beter met elkaar zullen verbinden.

De werken starten in principe in 2020 en zullen een drietal jaren duren.

Roelevard

'Roelevard' bestaat uit een 46-meter hoge toren met ruimte voor 81 flats, 470 m² retailruimte, 200 m² horeca en 5.900 m² kantoorruimte in twee bouwblokken. In de kantoren zullen meer dan 400 mensen kunnen werken.

Op de site worden bovendien tal van ondergrondse parkeerplaatsen en ruim voldoende fietsplekken voorzien. Een deel van de parkeerplaatsen is voorbehouden voor de kantoren maar wordt na de kantooruren verhuurd aan de bewoners. Ook de publieke ruimte tussen de gebouwen zal een belevenisvolle ontmoetingsplek worden met een amfitheater en veel aandacht voor groen.

Met 'Roelevard' wordt een kwalitatief hoogstaande architectuur neergezet die aanzet tot interactie en beleving. Wonen en werken worden er vlot gecombineerd en ook de leefbaarheid van dit stadsdeel zal toenemen. Dit komt door de aanleg van een nieuw groen plein dat opgevat werd als ontmoetingsplek voor de buurt en een veilige voetgangers- en fietsverbinding die de sites Trax en station beter met elkaar zullen verbinden.

De werken starten in principe in 2020 en zullen een drietal jaren duren.