Roeselaars bedrijf gooit productie om en maakt nu mondmaskers

Visix Brandshiners © Visix
Philippe Verhaest

Visix Brandshiners, een bedrijf uit Roeselare dat onder andere in vlaggen, banners gespecialiseerd is, maakt vanaf nu mondmaskers in polyestertextiel. Zo wil het straks opnieuw vijftig werknemers aan de slag laten gaan.

Het bedrijf turnde haar productieproces in amper 48 uur helemaal op. “Toen de veiligheidsraad suggereerde dat we moeten beginnen nadenken om allemaal zelf mondmaskers te maken, zette dat ons aan het denken”, zegt medezaakvoerder Jean Van Houtryve van Visix Brandshiners. “We hebben besloten om al onze ervaring met polyestertextiel in visuele marketing te gebruiken om duurzame, herbruikbare, comfortabele en zelfs gepersonaliseerde mondmaskers te produceren.”

Het bedrijf bedrukt in normale omstandigheden onder ander vlaggen, banners en promotenten. “Een kleine helft van onze omzet komt uit de standenbouw- en eventwereld. Die staat voor onbepaalde tijd on hold. De rest halen we uit de retail, maar die scoort nu ook snel twintig procent lager. Van onze 80 werknemers waren er sinds 13 maart 50 technisch werkloos.”

Vorige woensdag kreeg het bedrijf de vraag om 50.000 bedrukte mondmaskers te maken voor een food-retailer. “We hadden er al over nagedacht, maar waren nog niet op die kar gesprongen omdat ons productieproces daar helemaal niet op afgestemd was. We zagen dat er in Frankrijk polyestermaskers worden aangeboden. Dat is dezelfde stof die wij gebruiken voor doeken voor beursstanden. We kennen het materiaal door en door en daarom zijn we prototypes beginnen maken. We hebben bekeken hoe we de maskers tegen een faire prijs rendabel kunnen produceren.”

Al meer dan 30.000 bestellingen

Afgelopen donderdag plaatste het bedrijf een post op sociale media en zo ging de bal aan het rollen. “Tegen vrijdagavond waren er al 15.000 stuks besteld. Vandaag (maandag 20 april, red.) zitten we al boven de 30.000. Nu lopen er tenders met grote internationale bedrijven die meteen bijvoorbeeld 25.000 stuks willen bestellen.”

“Onze maskers zijn niet uit katoen of andere gewone stof, maar uit 100 procent polyester dat wasbaar is op 90 graden, waarna het opnieuw steriel is” – Jean Van Houtryve

Het bedrijf benadrukt dat de maskers niet voor medisch gebruik of als persoonlijk beschermingsmiddel voor industriële toepassingen zijn bedoeld. “Maar in Frankrijk – waar men vanaf 10 mei op het openbaar vervoer verplicht een mondmasker zal moeten dragen – vreest de overheid dat veel mensen voor hun zelfgemaakt masker niet-conforme stoffen zullen gebruiken. Onze maskers zijn niet uit katoen of andere gewone stof, maar uit 100 procent polyester dat wasbaar is op 90 graden, waarna het opnieuw steriel is.”

“De kapvorm zorgt dat ze goed aansluiten op het gezicht. Een apothekeres en een laborante die onze prototypes uittestten, bevestigden dat ze heel comfortabel zijn. Zo’n comfortmasker is vooral bedoeld voor wie gezond is, en heeft een dubbel doel: het vermijdt dat je aan je eigen neus of mond komt, en mocht je toch hoesten, biedt het bescherming voor de mensen in je nabijheid.”

Mensen weer aan de slag krijgen

Vandaag test Visix Brandshiners nog volop het productieproces uit. Vanaf morgen (dinsdag 21 april, red.) worden de eerste series geproduceerd en kan het uitleveren van de bestellingen van start gaan. “Er bleven sinds de uitbraak van de coronacrisis nog een dertigtal medewerkers aan de slag. Door nu ook mondmaskers te produceren in onze ateliers in België kunnen we alvast tien extra medewerkers inzetten.”

De mondmaskers zullen ook gepersonaliseerd kunnen worden, klinkt het. “Als het al een noodzaak zal zijn om ze in bepaalde situaties te dragen, willen wij het leuk maken door er allerlei prints op te drukken. Dat kan in de huisstijl van het bedrijf zijn, maar ook leuke tekstjes en allerlei tekeningen zijn mogelijk. Een aantal bekende kunstenaars laten trouwens momenteel hun creativiteit los op onze templates. En voor mensen die geen inspiratie hebben, hebben we voorgedrukte maskers met de slogan ‘leuk je weer te zien’. Dit past in een campagne waarbij winkeliers hun klanten kunnen bedanken voor hun trouw wanneer de komende weken meer winkels zullen openen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier