https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Rode Kruis reageert op kritiek Heulse vrijwilliger: “Deels terecht, maar ook niet helemaal”

We zien twee West-Vlaamse vrijwilligers aan het werk in Pepinster, waar het Rode Kruis onder andere meehelpt aan de voedsel- en waterbedeling. © RK-WVL
Phebe Somers

Begin deze week deelde Carlo Herpoel uit Heule, voorzitter van vzw Belgium Aid, via Facebook zijn twijfels over de aanpak van het Rode Kruis in de gebieden die werden getroffen door het noodweer. Een storm van kritiek vanuit alle hoeken van het land was het gevolg van zijn open brief. “Dit komt heel hard aan bij ons vrijwilligers”, reageert het Rode Kruis. Intussen is bekend dat Rode Kruis West-Vlaanderen in gesprek is gegaan met Carlo en dat ze hebben beslist om samen te werken.

“Een deel van de kritiek is zeker terecht”, begint Jan Poté, woordvoerder van Rode Kruis Vlaanderen. “Er is een overduidelijke afwezigheid aan centrale coördinatie. Daardoor zijn de burgerinitiatieven niet ingerekend in de algemene strategie, met een gebrek aan samenwerking als gevolg.”

Hij benadrukt wel dat dat niet zo vreemd is: burgerinitiatieven zijn een relatief nieuw gegeven, toch op zo’n grote schaal. Sociale media is daar de motor van. Maar er is beterschap op komst, want Carlo Herpoel is in gesprek gegaan met Peter Warlop, de provinciaal PR-verantwoordelijke. Zij zouden vanaf nu ter plaatse goed communiceren met elkaar. Intussen is bekend dat Rode Kruis West-Vlaanderen actief zal samenwerken met de vrijwilligers van vzw Belgium Aid in de getroffen gebieden, dat staat de lezen in een verklaring op hun Facebookpagina (hieronder te lezen).

Een lappendeken van hulp

Dat dit alles volledig de schuld van Rode Kruis Vlaanderen is, daar gaat Jan weliswaar niet mee akkoord: “De overheid heeft de Waalse organisatie Croix-Rouge de Belgique aangesteld om alle hulpinitiatieven in goede banen te leiden. Omdat de solidariteit in Vlaanderen meteen zo groot was, werd er aan ons gevraagd om logistieke ondersteuning te bieden. Zo hebben we 30 miljoen euro aan giften ingezameld en meldden 14.000 crisisvrijwilligers zich aan bij ons. Maar het blijft een feit dat wij moesten wachten op de hulpvragen vanuit Croix-Rouge.”

De omvang van deze ramp was ongezien: niemand is ons land was daarop voorbereid. Naar de toekomst toe moeten we daaruit leren.

En die hulpvragen kwamen niet snel op gang. Volgens Jan ligt het probleem bij het feit dat geen enkele instantie in België voorbereid is op zo’n rampscenario: “De civiele bescherming, de politiek, ngo’s… iedereen heeft tekortgeschoten. Het geografisch getroffen gebied was ongezien groot, net zoals het aantal slachtoffers, en de ramp is niet beperkt in tijd, dit gaat nog maanden tot jaren duren.

Dat is het verschil met bijvoorbeeld een terroristische aanslag, waarbij iedereen wél heel snel kon optreden.” Klinkt bekend in de oren niet? Volgens experts gebeurde net hetzelfde tijdens de coronacrisis. Dat ons land nog veel te leren heeft op vlak van crisisbeheer, is nu wel duidelijk, klinkt het.

Analyse is nodig

In de open brief klaagt Carlo ook aan dat het Rode Kruis te weinig respect zou hebben voor het werk dat alle burgerorganisaties de afgelopen twee weken hebben verzet. “We hebben net ontzettend veel respect voor die mensen! Alle vrijwilligers die hun steentje bijdragen, trouwens. Maar het verschil tussen onze werking en die van Carlo is dat wij gebonden zijn aan een wettelijk kader. Bestuurlijk gezien is het gewoon onmogelijk voor ons op om eigen houtje te beslissen om met een paar honderd vrijwilligers naar vb. Pepinster te trekken, wij mogen dat enkel als Croix-Rouge ons dat vraagt. Die structurele problemen moeten zeker aangepakt worden, dat zal blijken uit de analyse die na deze crisis ongetwijfeld wordt uitgevoerd.” (lees verder onder de foto)

Sinds vorige week vertrekken er dagelijks 200 Vlaamse vrijwilligers naar Wallonië, “maar opschalen is zeker mogelijk als daar vraag naar is”, aldus Jan Poté van Rode Kruis Vlaanderen.
Sinds vorige week vertrekken er dagelijks 200 Vlaamse vrijwilligers naar Wallonië, “maar opschalen is zeker mogelijk als daar vraag naar is”, aldus Jan Poté van Rode Kruis Vlaanderen. © RK-WVL

Coördinatie is de blinde vlek

Intussen vertrekken elke dag 200 crisisvrijwilligers (burgers), onder begeleiding van opgeleide vrijwilligers van Rode Kruis Vlaanderen, naar Wallonië om op verschillende vlakken hulp te bieden. “We voelen dat er ook bij onze vrijwilligers veel frustratie heerst. Ze willen zo graag helpen, maar ze worden niet ingeschakeld. Ons hulpaanbod was zo groot dat Croix-Rouge het niet meer gecoördineerd kreeg. Met mondjesmaat begint de machine nu te draaien, maar de kritiek die we te slikken krijgen is hard. We hebben al heel veel goede zaken verricht de afgelopen twee weken, maar daar wordt natuurlijk niet over gesproken op zo’n moment”, verklaart Jan.

Daar sluit Peter Warlop zich bij aan: “Initiatiefnemers zoals Carlo bedoelen het natuurlijk heel goed, maar hebben de neiging om alles heel zwart-wit te zien. We hebben zeker fouten gemaakt, maar we zijn niet de enige, en verdienen het volgens mij ook niet om zo zwaar afgestraft te worden.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.