Een Airbus A330 widebody is een groot passagierstoestel. Ter vergelijking: de Boeings van TUI die normaal op de luchthaven van Oostende landen en vertrekken, wegen 80 ton. Deze Airbus is 340 ton zwaar en biedt plaats aan 285 passagiers. De luchthaven verwacht zo'n 10 tot 15 geparkeerde vliegtuigen. Het parkeerproject is in handen van het North Sea Aviation Center (NSAC), ...

Een Airbus A330 widebody is een groot passagierstoestel. Ter vergelijking: de Boeings van TUI die normaal op de luchthaven van Oostende landen en vertrekken, wegen 80 ton. Deze Airbus is 340 ton zwaar en biedt plaats aan 285 passagiers. De luchthaven verwacht zo'n 10 tot 15 geparkeerde vliegtuigen. Het parkeerproject is in handen van het North Sea Aviation Center (NSAC), het bedrijf dat op de luchthaven de general en business aviation verzorgt."Het is een mooie samenwerking tussen de luchthaven, Sabena Aerospace en NSAC, drie Belgische bedrijven", zegt ceo Erik Vermeersch van NSAC. "Door de COVID-situatie zullen heel wat passagierstoestellen de komende maanden niet meer vliegen. De leasingcontracten worden opgezegd en de leasingmaatschappijen zoeken interessante luchthavens om hun toestellen tijdelijk te parkeren. Wij spelen daarop in, samen met Sabena Aerospace dat een dienstenpakket levert voor het onderhoud van de toestellen.""Wij beschikken over de capaciteit om vliegtuigen te parkeren, want veel activiteit is voorlopig geschrapt door de coronasituatie. We hebben hier drie grote mooie parkings voor vliegtuigen, 'aprons' in het jargon. Bedoeling is hier 10 tot 15 toestellen te parkeren. Dit levert ons uiteraard ook een inkomst op. Hoe lang de toestellen hier zullen staan, is voorlopig koffiedik kijken. De crisis in de luchtvaartsector zou kunnen aanhouden tot 2022, 2023. Wij rekenen alvast op zes maanden tot een jaar. Het eerste toestel is nu geland en we verwachten dat de volgende twee of drie spoedig zullen volgen.""De Airbus maakte nog een laatste testvlucht alvorens hier te landen en zal nu voor lange tijd niet meer vliegen. Wel worden wekelijks de motoren opgestart en alle vliegtuigelektronica nagekeken. Het toestel moet snel weer kunnen opstijgen indien nodig, maar we weten niet wanneer dat zal zijn", besluit Erik Vermeersch.(HH)