Retro theaterwandeling in Tielt: “We herkennen zelf heel veel dingen uit onze jeugdjaren”

We herkennen v.l.n.r. Nadine Biebuyck, regisseur Stefaan De Cloet, Katrien Vanseveren en regisseur Danny Verlinden. © LDW
Redactie KW

Een sprongetje terug in de tijd nemen? Het kan van vrijdag 30 augustus tot en met zondag 1 september in Tielt tijdens de retro theaterwandeling Tielt Vanessentens. Op verschillende plaatsen word je meegenomen naar het Tielt van de jaren 50, 60 en 70. Ook het vroegere moederhuis in de Peperstraat is van de partij, de plek waar menig Tieltenaar zijn of haar eerste kreetjes slaakte. Nadine Biebuyck en Katrien Vanseveren, allebei Tieltenaren, spelen de zusters van dienst.

De wereld van het toneelspelen is zowel Nadine Biebuyck als Katrien Vanseveren niet vreemd. “Ik speel zelf bij het Tielts Volkstoneel”, vertelt Katrien (40). Ze is gehuwd met Christof Mulier en de moeder van de 12-jarige Rune. “We kregen een mailtje met de vraag of er interesse was om mee te werken aan de theaterwandelingen. Ik zag dat meteen zitten.”

Ook Nadine (52), echtgenote van Marc Wyffels en mama van Yarne en Brent, werd gerekruteerd via het toneel. “Ik ben lid van Planchee Kanegem en stond onlangs in het stuk Kuuroord Fontina”, vertelt ze. Dat stuk werd geregisseerd door Danny Verlinden, ook een van de scenaristen van de theaterwandelingen. “Na de voorstellingen van Kuuroord Fontina kreeg ook ik de vraag of ik aan de wandelingen wilde meedoen. Ik kon me dat weekend vrijmaken en speel graag toneel, dus ook ik heb ja gezegd.”

Strenge zuster

Beide dames staan in een stukje theater dat zich afspeelt in het vroegere moederhuis van Tielt, een plek waar toch heel wat Tieltenaren het levenslicht zagen of een kind op de wereld zetten. “Ook ik ben er geboren”, lacht Nadine, die de rol van moeder-overste op zich neemt. “Volgens mijn moeder ben ik er ook nog geboren”, geeft Katrien mee. “Ik zou er een van de laatste kindjes geweest zijn. Het moederhuis is in gebruik geweest tot 1979, het jaar waarin ik ben geboren.” Katrien kreeg de rol van zuster in het stuk. “We mochten een top drie maken van rollen die we graag zouden spelen en die rol stond er tussen.”

“Het is fijn dat er naar onze suggesties is geluisterd”, vult Nadine aan. “Al heb ik zelf geen top drie gemaakt. Ik had de indruk dat ze de rol van moeder-overste al aan mij gekoppeld hadden. Ik heb ooit een strenge zuster moeten spelen in een ander stuk, een rol waarvoor een dragende stem heel belangrijk was. Blijkbaar gaat dat streng zijn me dus wel goed af.” (lacht)

(lees verder onder het kaderstuk)

Om het halfuur wandelingen

De retro theaterwandeling Tielt Vanessentens is geschreven en geregisseerd door Stefaan De Cloet en Danny Verlinden. Voor de organisatie is heel nauw samengewerkt met Stad Tielt en het stadsbestuur. De wandeling neemt je mee naar het Tieltse leven uit de jaren 50, 60 en 70, met herkenbare mensen en situaties. De theaterwandeling duurt twee uur, is ongeveer 3 kilometer lang en rolstoeltoegankelijk. Je houdt halt op zes locaties.

De wandeling start aan het stadhuis van Tielt. Op vrijdag 30 augustus zijn er wandelingen tussen 19 en 20.30 uur, telkens om het halfuur. Op zaterdag 31 augustus kan je deelnemen tussen 14 en 18 uur, telkens om het halfuur. Op zondag 1 september is dat tussen 14 en 16 uur, opnieuw om het halfuur.

Tickets kosten 12 euro, kinderen betalen 8 euro. Je schrijft in voor een bepaald tijdstip. Een aantal momenten is al volzet. Tickets aankopen kan via cultuurcentrum Gildhof, reservatiedienst.gildhof@tielt.be of 051 42 82 20. Bij elk ticket is een bonnetje voor het foodtruckfestival Kantien Royal inbegrepen. (LDW)

De repetities zijn in juni van start gegaan met het lezen van het hele scenario. “Dat was heel interessant, omdat je zo een zicht kreeg op alle verhalen”, vertelt Nadine. “Tijdens de zomermaanden lagen de repetities stil, maar intussen zijn die weer in volle gang. Voorlopig spelen we vooral op tekst, maar in de laatste week kunnen we naar de locaties zelf. Dan zal het helemaal ‘echt’ voelen.” Even leek het erop dat de scènes niet in het oude moederhuis zelf gespeeld zouden kunnen worden. “We waren ontgoocheld toen we hoorden dat er wat moeilijkheden waren. Maar dat is nu allemaal opgelost en we mogen er gaan spelen. Dat is een grote meerwaarde.”

Katrien Vanseveren (links) en Nadine Biebuyck aan de deur van het Tieltse moederhuis Ave Maria, hun locatie tijdens de theaterwandeling.
Katrien Vanseveren (links) en Nadine Biebuyck aan de deur van het Tieltse moederhuis Ave Maria, hun locatie tijdens de theaterwandeling.© LDW

Katrien en Nadine zijn niet de enige acteurs in het gedeelte over het moederhuis. “Er zijn natuurlijk de mama’s die moeten bevallen, er is een pastoor, een papa, broertjes en zusjes… We staan toch met een tiental mensen in dit stuk”, telt Katrien. “Je zal bij ons een bevalling én een doop te zien krijgen, zoals het was in die tijd. Dat was toch een flink contrast met nu. De mama’s moesten vooral luisteren naar de priester en moeder-overste. Dat dopen was ook belangrijk, je moest dat nog in het ziekenhuis doen. We nemen de toeschouwers dan ook van het moederhuis mee naar de kapel.”

Komische noot

“Alles was echt veel strenger”, beaamt Nadine. “Je was daar om een kindje te kopen, maar veel inspraak was er niet. Je mocht wel nog tien dagen in het ziekenhuis blijven, een heel verschil met nu.”

“Ze leerden je er ook dat je zelf voor je kindje moest zorgen. Je baby naar een crèche brengen, dat was niet goed volgens de zusters”, aldus Katrien.

Er is interactie met het publiek, de karakters zijn wat uitvergroot, het is dus allemaal niet té ernstig

Ondanks het strenge beleid van de zusters zal het publiek ongetwijfeld ook moeten lachen. “Het stuk is geschreven met een flinke komische noot”, vertelt Nadine. “Er is interactie met het publiek, de karakters zijn wat uitvergroot, het is dus allemaal niet té ernstig.”

We zullen wel moeten wennen aan spelen zo dicht bij het publiek“, vertelt Katrien. “Die reacties, daar moeten we toch rekening mee houden. Het is anders spelen dan in een zaal, waar de mensen ver weg en in het donker zitten.”

“Het voordeel is dan weer dat we zelf meer eigen inbreng hebben dan bij een gewoon toneelstuk. Maar voor de regisseurs is het een hele opgave. Schrijven, leiden, organiseren én iedereen telkens warm krijgen voor de repetities. Je moet het maar doen. Sommige mensen hebben een kleine rol, toch zijn ze heel belangrijk voor het verhaal. Elke keer opnieuw krijgen de regisseurs hen enthousiast voor de repetities. Chapeau”, aldus Nadine.

Herkenbaar

Aan de hele theaterwandeling werken een 40-tal acteurs mee. “We leren dus flink wat nieuwe mensen kennen”, vertelt Nadine. “Ook Katrien en ik kenden elkaar enkel van zien, doordat we naar elkaars stukken zijn komen kijken.”

“We merken ook dat er bepaalde mensen geselecteerd zijn op uiterlijke kenmerken. Bij sommige acteurs moet je maar naar hen kijken en je weet al wie ze zullen spelen. Heel gek. We hebben zelf nog niet alle scènes gezien uit de theaterwandeling, maar veel dingen herkennen we wel”, geeft Katrien mee. “Ik ben een geboren en getogen Tieltse, dus veel mensen en situaties komen mij heel bekend voor. Bij mijn ouders is dat nog sterker. Zij kijken écht uit naar de theaterwandeling, om al die dingen van vroeger terug te zien. Ze gaan er al helemaal in op. Ja, het publiek zal heel veel herkennen.”

De scenaristen zijn nog op zoek naar oude boekentassen om te gebruiken in een van de scènes. Wie nog een oude boekentas liggen heeft, mag die binnenbrengen in het stadhuis van Tielt. De boekentassen worden na de theaterwandelingen aan het goede doel geschonken.

(Lien Depauw)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier