"Ik was in shock toen gisteren het bericht binnenkwam dat we drie weken gesloten moeten blijven", geeft Dimitri Van der Jeugt, chef van Brasserie Dampierre, toe. "En niet enkel ik, maar alle restauranthouders. Mijn telefoon heeft nog niet stilgestaan van collega's die toch wel in paniek zijn. Drie weken zonder inkomsten: voor ons is dat een ramp. Alleen al voor morgenavond moeten we 30 tot 40 couverts annuleren... En ook de volgende weken was ons orderboek al aardig volgelopen. Het liep echt goed... Onze vrienden reserveren de laatste vrij tafels voor vanavond, om ons een hart onder de riem te steken. Dat doet deugd."

Afhalen

Bij de pakken blijven zitten, doet de chef niet. "In de regio zijn we bekend voor onze lunch. Daar gaan we een systeem op poten stellen dat onze vaste klanten - waaronder enkele bedrijven - de volgende weken een makkelijke maaltijd kunnen afhalen. We denken er ook aan om 'diner privé' te organiseren, waarbij ik thuis bij de mensen kom koken. Zo zouden we bijvoorbeeld een klant, die een tafel van tien mensen had gereserveerd, toch kunnen helpen. Maar het is nog heel onduidelijk of dit wel toegestaan is. We hopen daar in de loop van de dag toch duidelijkheid over te krijgen."

Lening opschuiven

"Financieel is dit een ramp, ja. We hebben een reserve, maar die zouden we aanwenden om onze zaak volgend jaar volledig te vernieuwen naar aanleiding van ons 10-jarig bestaan. Het was helemaal niet de bedoeling om die nu al te moeten gebruiken. We hopen op steun van de overheid en de banken. Dat we onze lening kunnen opschuiven, zou al een heel grote hulp zijn. En dat we hopelijk op 4 april weer mogen opengaan."

"Ik was in shock toen gisteren het bericht binnenkwam dat we drie weken gesloten moeten blijven", geeft Dimitri Van der Jeugt, chef van Brasserie Dampierre, toe. "En niet enkel ik, maar alle restauranthouders. Mijn telefoon heeft nog niet stilgestaan van collega's die toch wel in paniek zijn. Drie weken zonder inkomsten: voor ons is dat een ramp. Alleen al voor morgenavond moeten we 30 tot 40 couverts annuleren... En ook de volgende weken was ons orderboek al aardig volgelopen. Het liep echt goed... Onze vrienden reserveren de laatste vrij tafels voor vanavond, om ons een hart onder de riem te steken. Dat doet deugd."Bij de pakken blijven zitten, doet de chef niet. "In de regio zijn we bekend voor onze lunch. Daar gaan we een systeem op poten stellen dat onze vaste klanten - waaronder enkele bedrijven - de volgende weken een makkelijke maaltijd kunnen afhalen. We denken er ook aan om 'diner privé' te organiseren, waarbij ik thuis bij de mensen kom koken. Zo zouden we bijvoorbeeld een klant, die een tafel van tien mensen had gereserveerd, toch kunnen helpen. Maar het is nog heel onduidelijk of dit wel toegestaan is. We hopen daar in de loop van de dag toch duidelijkheid over te krijgen.""Financieel is dit een ramp, ja. We hebben een reserve, maar die zouden we aanwenden om onze zaak volgend jaar volledig te vernieuwen naar aanleiding van ons 10-jarig bestaan. Het was helemaal niet de bedoeling om die nu al te moeten gebruiken. We hopen op steun van de overheid en de banken. Dat we onze lening kunnen opschuiven, zou al een heel grote hulp zijn. En dat we hopelijk op 4 april weer mogen opengaan."