REO Veiling boekt recordomzet, tomaten absolute topper

Directeur Paul Demyttenaere van REO Veiling. © Stefaan Beel
Philippe Verhaest

REO Veiling klokt dit jaar af op 208.192.552 euro, een stijging van ruim 12 procent tegenover 2018. Tomaten zijn voor het eerst het best verkochte product en stoten zo prei van de troon. Directeur Paul Demyttenaere is tevreden, maar ook waakzaam. “De steeds strenger wordende regelgeving lijkt onder andere de preiteelt in een wurggreep te nemen.”

De Roeselaarse REO Veiling kan terugblikken op een bijzonder succesvol 2019. De totale omzet bedraagt 208.192.552 euro, goed voor een stijging van 12,78 procent tegenover 2018. Het aantal verpakkingen klokt dan weer af op 41.438.476 eenheden, wat 5,34 procent hoger ligt dan vorig jaar.

“We hebben voor het tweede jaar op rij een erg droge zomer beleefd en die had uiteraard weer een impact op de prijzen. Die gingen de hoogte in”, verduidelijkt directeur Paul Demyttenaere. “Qua volume zitten we iets onder het topjaar 2008.”

Het absolute topproduct van 2019 is zonder twijfel de tomaat. Die zorgde voor een omzet van 49.144.135,58 euro en was goed voor 57.220.891 kilo. De voorbije jaren was prei het populairst, maar die moet nu genoegen nemen met het zilver. “De reconversie van de glasteelt, die we vijftien jaar geleden hebben ingezet, werpt nu zijn vruchten af. De laatste jaren is het volume tomaten verdubbeld, terwijl de serresla op een derde is teruggevallen.” Die prijkt nog altijd op een mooie zesde plaats met een omzet van ruim 14 miljoen euro.

Na tomaat en prei is de aardbei het best verkochte product op de veilingvloer. Champignons en witloof vervolledigen de top vijf.

Preiteelt is bedreigd

Ondanks de mooie cijfers maakt Paul Demyttenaere zich ook zorgen. “Onze preiteelt is bedreigd”, stelt hij onomwonden. “We worden met een steeds strenger wordende regelgeving geconfronteerd en die lijkt de preiteelt, samen met onder andere spinazie en struikbonen, in een wurggreep te nemen. Zo wordt het gebruik van fytomiddelen en meststoffen steeds meer aan banden gelegd, maar onze preisector is erg belangrijk.”

De overheid legt het gebruik van fytomiddelen en meststoffen steeds meer aan banden en dat weegt op onze sterke preisector – Paul Demyttenaere

“Negentig procent van de productie is voor export bestemd en landen als Portugal, Spanje en Frankrijk staan te trappelen om die rol over te nemen. We moeten koste wat het kost vermijden dat we dit paradepaardje weggooien. Daarom reiken we de overheid de hand en willen we samen een realistisch beleid voeren. En niet demagogisch, zoals nu het geval is. West-Vlaanderen is en blijft de groentetuin van Europa en die economische sterke peiler moeten we behouden. 2019 is een jaar met voortreffelijke cijfers, maar we zijn niet blind voor de donkere wolken die aan de horizon opdoemen.”

Frankrijk wordt voor REO Veiling steeds belangrijker. De helft van alle REO-producten is voor de Belgische markt bestemd, maar Frankrijk vormt met 24 procent een stevige tweede. “Daar groeien we met zes procent. Duitsland is goed voor 16 procent en daarna volgen Nederland, Spanje, Portugal en de Oost-Europese landen. We blijven ook focussen op nieuwe teelten. Zo onderzoeken we momenteel het potentieel van prei op hydrocultuur. Dat kan een antwoord bieden op de strenge regels waarmee we geconfronteerd worden. Eén ding zal echter altijd voorop staan: elk product van REO Veiling moet topkwaliteit zijn.”

De tien populairste producten

1. Tomaat: 49.144.135,58 euro

2. Prei: 36.497.900,04 euro

3. Aardbeien: 17.174.349,96 euro

4. Champignons: 16.416.993,38 euro

5. Witloof: 15.629.900,35 euro

6. Serresla: 14.249.862,96 euro

7. Komkommer: 11.301.943,22 euro

8. Courgettes: 6.572.866,38 euro

9. Knolselder: 5.074.994,18 euro

10. Witte kolen: 4.943.685,52 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier