Rendez-Vous Solidaires geeft verenigingen een stem… en een inkomen

Op de markt van Ploegsteert vatten diverse verenigingen post.© SR
Op de markt van Ploegsteert vatten diverse verenigingen post.© SR
Redactie KW

Dat de coronacrisis iedereen hard treft is geen geheim. Toch worden bepaalde stemmen nooit gehoord. Met Rendez-Vous Solidaires willen ze in Komen-Waasten die vergeten groepen zelf een vorm van perspectief bieden.

Op de markt van Ploegsteert werden verschillende standjes opgetrokken. “Het is geen normale markt, maar een solidaire markt een erg belangrijke nuance”, klinkt het bij organisator Kevin Clinckemaillie (24). “Het afgelopen jaar werd bijvoorbeeld de horeca erg hard getroffen door de crisis, maar wat met de talrijke sociale en culturele verenigingen die we hebben? Die zagen hun inkomsten smelten als sneeuw voor de zon, maar hun noodkreten kregen zelden de nodige aandacht. Dat was voor ons het signaal dat we hen toch enig perspectief moesten bieden. Rendez-Vous Solidaires is misschien niet de ultieme oplossing, maar het zorgt op zijn minst voor wat opluchting.”

Contact

Op de markt vinden producten gaande van ambachtelijke paté tot lokaal gebrouwen bier hun weg naar de klanten. “Al zijn het geen cafébazen die hier staan”, gaat Kevin verder. “We hebben bijvoorbeeld de actie Télévie, die zich jaarlijks inzet voor de strijd tegen kanker, of Lys Nature, de lokale natuurvereniging. Het zijn verenigingen die hun werking normaal bekostigen met evenementen wat nu onmogelijk is. Dankzij Rendez-Vous Solidaires kunnen ze toch nog een beetje hun kas spijzen. Daarnaast is ook het contact met hun leden of sympathisanten erg belangrijk. Een babbel doet vaak veel meer dan een mail en voor heel wat mensen wordt dit het eerste contact in maanden. Ook dat is solidair zijn: ervoor zorgen dat niemand in een vorm van isolement kan terechtkomen. De verenigingen kennen hun leden door en door en vaak kunnen ze met een kort gesprek aan hun marktkraam al weten of alles goed gaat.”

Gevoelig onderwerp

Het organiseren van een markt in coronatijden is een gevoelig onderwerp, maar het gebeuren werd grondig geëvalueerd. “We spreiden de markt over zes zaterdagen om het bezoekersaantal te kunnen controleren”, zegt Kevin. “Daarnaast hebben we enkele mensen die er op de markt zelf iedereen op wijzen dat de maatregelen altijd gevolgd moeten worden. Op een veilige manier het lokale verenigingsleven steunen kan dus perfect.” (Stéphanie Rogeau)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier