Reisagenten luiden alarmklok: “Het is vijf over twaalf”

Hannes Hosten

Ruim 450 zelfstandige reisagenten en reisorganisatoren dringen aan om aan tafel te kunnen zitten met de virologen. Het steeds veranderende ‘kleurboek’ met al of niet coronaveilige bestemmingen is hen een doorn in het oog. Eén van de West-Vlaamse trekkers is Nathalie Nowak van Azuriet Reizen in Oostende.

“Vorige donderdag werden we ontvangen door Vlaams minister van Economie Hilde Crevits en haar federale evenknie Nathalie Muylle, beiden West-Vlamingen en CD&V’sters. Namens 450 zelfstandige reisagenten en reisorganisatoren hebben we er onze problemen op tafel gelegd”, vertelt Nathalie Nowak, één van de trekkers van de actie, naast andere mensen uit elke provincie in Vlaanderen. “Onze groep groeit nog altijd aan, ook aan de overkant van de taalgrens. We hebben intussen ook contact met de aankoopcentrales van reizen.”

“Het vorige weekend was weer een voorbeeld van hoe het niet moet. Vrijdag om 17 uur krijgen de Provence en de Balearen plots code rood. Dat betekent dat de telefoon bij ons roodgloeiend staat: de klanten die in het weekend zullen vertrekken, moeten we opbellen om hen te verwittigen en de opties te bekijken. De klanten die daar op reis zijn, moeten we ook proberen te bereiken om hen te laten weten dat ze twee weken in quarantaine moeten. Het is alle hens aan dek. En voor niets hé, want het brengt geen geld in het laatje.”

“Overleg met virologen”

Onze vurigste wens is om eens te kunnen samen zitten met de virologen Marc Van Ranst, Steven Van Gucht en Erika Vlieghe”, zegt Nathalie. “We willen geen afbreuk doen aan hun werk, maar ze weten niet wat er reilt en zeilt in onze sector. Het is voor ons al tien over twaalf. Al sinds maart doen wij niet anders dan annuleren, weer herboeken, weer annuleren en weer herboeken. En het geeft een domino-effect: als onze sector naar de vaantjes gaat, heeft dat gevolgen in de toeristische sector in heel Europa en erbuiten.”

Het ‘kleurboek’ is ons een doorn in het oog. Er is weinig communicatie met de mensen in het veld. Het is belangrijk voor ons om op tijd en stond informatie te krijgen. Zweden, Zwitserland… zijn in twee dagen tijd drie keer veranderd van kleur. Dat is voor ons niet houdbaar. De reiswetgeving beschermt de consument, maar de slinger is te ver doorgeslagen in de andere richting.”

“Heel wat collega’s staat het water aan de lippen”, weet Nathalie. “En ik vrees pas echt voor wat er zal gebeuren in maart, als de eerste coronategoedbonnen vervallen. Dan moeten wij de klanten terugbetalen. Als er tegen dan nog niet normaal kan gereisd worden, vrees ik een gigantisch drama.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier