Farzam Farchid baat al jaren restaurant Dolce Mare uit op de Oostendse Visserskaai. Even zag Farzam het somber in. Zeker toen de tweede coronagolf de kop begon op te steken. Het registratiesysteem vindt hij geen enkele moeite. "We proberen ons op elk gebied aan alle regels te houden", vertelt Farzam. "We moeten iets doen en dan beter onze klanten registreren dan opnieuw moeten sluiten."
...

Farzam Farchid baat al jaren restaurant Dolce Mare uit op de Oostendse Visserskaai. Even zag Farzam het somber in. Zeker toen de tweede coronagolf de kop begon op te steken. Het registratiesysteem vindt hij geen enkele moeite. "We proberen ons op elk gebied aan alle regels te houden", vertelt Farzam. "We moeten iets doen en dan beter onze klanten registreren dan opnieuw moeten sluiten." Als klanten zijn restaurant binnen komen, vraagt hij een van hen om de gegevens. Die vult hij in op een voorgedrukt blad. "Ook de klanten vinden dat helemaal niet erg. Mensen zijn trouwens al goed getraind. Waar men vroeger meteen tot de toonbank kwam bij het binnen komen, blijft men nu aan de ingang staan tot we hen komen halen. En zo hoort het ook", aldus Farzam. "We verloren in totaal 34 plaatsen in ons restaurant omdat we de nodige afstand moesten houden tussen de tafels. Maar ook daar hebben we helemaal geen problemen mee. Open blijven, dat is voor ons het belangrijkste. Het zijn harde tijden geweest. Maandelijks hebben we 13.000 euro vaste kosten. Hoewel we eraan gedacht hebben om tijdens de lockdown de handdoek in de ring te gooien, hebben we uiteindelijk toch beslist om door te gaan. Een tweede lockdown wordt ons ongetwijfeld fataal", besluit de man. Iets verderop op de Visserskaai treffen we Marlies Wallaert (29) en Steven Bousson (32). Ze smullen van heerlijke mosselen in restaurant La Mouliniete. "Toen we het restaurant binnen kwamen, werd ons gevraagd of we online gereserveerd hadden. Toen dat niet het geval was, moesten ze ons inchecken. Dat gebeurde via een blad dat we moesten invullen", vertelt Steven. "Eigenlijk is dat maar een kleine moeite, alleen vraag ik me af wat er nadien met die gegevens gebeurt." Het koppel wordt meteen gerust gesteld door de uitbaters Allison Goosens (32) en Benjamin Vantilcke (37). "Mensen die zich hier registreren, moeten zeker geen schrik hebben dat hun gegevens te grabbel worden gegooid voor derden", vertelt Allison. "Die gegevens blijven gewoon hier, zo lang dat nodig is. Eigenlijk werken wij al twee jaar met een registratieformulier", gaat Allison verder. "Onze vaste klanten maken er allemaal gebruik van. Onze reservaties gebeuren uitsluitend online. Daar moeten mensen hun naam invoeren. Als er dan ooit iets is, kunnen we die mensen altijd bereiken indien nodig. Eigenlijk komt het allemaal een beetje op hetzelfde neer. Of we schrik hebben voor een tweede sluiting? Zeker weten. Bij een tweede sluiting van ons restaurant mogen we de boeken dicht doen." De registratieplicht en het verplichte mondmasker bij het verlaten van hun tafel om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan, houdt Steven en Marlies niet tegen om op restaurant te gaan. "Onze gezondheid is belangrijk, maar we moeten ook kunnen genieten van het leven. Als dat op zo'n manier moet, dan zijn wij de laatste om daartegenin te gaan. De horeca kreeg harde klappen en heeft ons nodig om er bovenop te komen. Als we nu ook nog eens allemaal zouden wegblijven uit de restaurants, dan mogen die mensen allemaal sluiten... voorgoed dan..." (JRO/ foto JRO)