Recordaantal wielertoeristen de baan op … dankzij de vrouwen

Steeds meer vrouwen stappen op de koersfiets, zoals deze Rogéetjes uit Brugge. © gf
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

Het wielertoerisme floreert als nooit tevoren, ook in West-Vlaanderen. De voorbije vijf jaar is het aantal aangesloten wielertoeristen in onze provincie met liefst 30 procent gestegen tot meer dan 40.000 sportievelingen. Dat record is vooral te danken aan de stijgende interesse bij vrouwen. “Dankzij de vrouwen fietsen ook mannen nu in originele wieleroutfits”, zegt vertegenwoordiger Jurgen Van De Walle.

Wees op je hoede, want vanaf dit weekend zullen weer slierten fietsers getooid in hetzelfde wielerpakje je pad kruisen. Met de provinciale openingsrit van de Vlaamse Wielrijdersbond (VWB) in Ardooie start immers het seizoen van de wielertoeristen. En die zijn met steeds meer.

De afgelopen vijf jaar steeg het aantal aangesloten West-Vlaamse wielertoeristen bij de VWB (die zich uitsluitend richt op recreanten) en Cycling Vlaanderen (bond voor competitierenners, maar met een recreatieve afdeling) met meer dan 30 procent, tot 42.114.

Het effectieve aantal mag nog hoger ingeschat worden, want de vrije wielertoeristen zitten niet in deze cijfers vervat.

Helft vrouwen op de fiets

De reden voor de explosieve groei: de stijgende interesse bij vrouwen. De cijfers zijn indrukwekkend. De VWB zag in Vlaanderen het aantal vrouwelijke wielertoeristen in tien jaar tijd meer dan verdrievoudigen: van 23.710 in 2010 tot 75.960 nu.

Ook Cycling Vlaanderen merkt die trend: 12.554 vrouwelijke wielertoeristen bij de start van de telling in 2015, tot 15.640 vandaag. Daarmee is bijna de helft – 91.600 – van de 212.000 Vlaamse wielertoeristen een vrouw.

Pieter Desmet, organisator van Velofollies in Kortrijk Xpo, voelt die vervrouwelijking ook. “De exposanten op onze beurs zijn dezelfde gebleven, maar hun aanbod is geëvolueerd. Waar ze vroeger pakweg één fietsmodel voor dames hadden, zullen ze er nu meerdere tentoonstellen.”

Dat beaamt Jurgen Van De Walle, oud-profwielrenner en nu vertegenwoordiger bij fietskledijmerk Bioracer. “Vroeger opteerden de vooral mannelijke clubs voor simpele motieven op hun wieleroutfits. Ze kozen iets in de stijl van profploegen als Quick-Step of Trek. Nu wordt veel meer nagedacht over het ontwerp. Dat is de invloed van de vrouwen, die er ook Instagram en Pinterest bij nemen. Dat zorgt voor ons voor een extra uitdaging.” (lacht)

Toegankelijke sport

“Je mag het sociale aspect van wielertoeristenclubs niet onderschatten”, aldus nog Jurgen Van De Walle. “Volgens mij is dat één van de redenen waarom er zoveel vrouwelijke fietsers bij komen. Maar fietsen is ook een heel toegankelijke sport. Iemand zal gemakkelijker 20 à 25 kilometer kunnen fietsen dan 5 kilometer lopen, waarvoor je toch een bepaalde conditie moet hebben.”

“De hoofdreden voor de groei van het wielertoerisme in het algemeen, is volgens mij dat mensen steeds meer bezig zijn met hun gezondheid”, zegt de ex-prof. “Vroeger was het al werken, werken, werken wat de klok sloeg. Nu maken de mensen bewust tijd vrij om te sporten. Kijk, als ik straks naar huis rij, zal ik honderd procent zeker enkele lopers en fietsers tegenkomen. Vroeger zou ik vreemd opgekeken hebben. Ook bedrijven investeren steeds meer in de gezondheid van hun personeel. Ze bestellen onder meer een wieleroutfit, om meteen ook het community-gevoel te versterken.”

Een laatste verklaring voor de indrukwekkende cijfers is dat wielertoeristen die zich vroeger niet aansloten bij een wielerbond, dat nu wel doen. “Het lidgeld is heel schappelijk (32 euro bij VWB; 28 of 30 euro bij Cycling Vlaanderen, red.) en wordt zelfs grotendeels terugbetaald door de mutualiteit”, merkt VWB-voorzitter Frans Van Ingelgem op. “Voor die bijdrage ben je verzekerd, kan je 24/24 en 7/7 een beroep doen op bijstand en krijg je kortingen. Bovendien is er een grote vrijheid. Je lid maken van een club is niet vereist en er zijn geen geen verplichte aanwezigheden of deelnames. Daarvoor kan je het toch niet laten?”


Forza Ladies uit Oedelem: “De mannen rijden op woensdag, wij op donderdag”

Met een 35-tal leden is Forza Ladies een van de grootste damesclubs van Vlaanderen.
Met een 35-tal leden is Forza Ladies een van de grootste damesclubs van Vlaanderen.© gf

Met 35 dames is Forza Ladies uit Oedelem een van de grootste vrouwelijke fietsclubs van West-Vlaanderen. “Het begon met enkele vrienden die samen met de fiets gingen rijden”, vertelt Lieselotte De Baets, lid van het eerste uur van het overkoepelende Forza8330.

“In Oedelem bestond er nog geen fietsclub. Via mond-tot-mondreclame nam de groep steeds toe, waarop we besloten om een bestuur op te richten. De omschakeling naar een vzw was een logisch gevolg. De dames – vooral partners van de mannelijke rijders – scheidden zich af en groepeerden zich onder de naam Forza Ladies. Niet alleen omdat we dan onze eigen snelheid kunnen rijden, maar ook omdat we de mannen op woensdag rijden en wij op donderdag. Zo hoeven de meeste koppels geen opvang voor de kinderen te zoeken en hebben we elk een eigen sportavond. En elk ons fietsweekend. Net als de mannen trekken ook de dames er elk jaar eens op uit. Tja, ook wij gaan graag eens weg, hé.” (lacht)

“Waarom steeds meer dames op de koersfiets kruipen? Iederéén kan fietsen. Je rijdt in groep, maar je bent wel niet verplicht om telkens aanwezig te zijn. Het is een sport die in de buitenlucht is. Bij ons is ook iedereen welkom, ook dames van buiten Groot-Beernem. De enige vereiste is dat we graag 26 à 27 per uur willen rijden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier