Record aantal meisjes in VTI Roeselare, leerlingenaantal daalt wel

Zowat de helft van het aantal meisjes in het VTI kregen we voor onze lens. Een aantal was buitenschools bezig en ook de ziekte hield huis onder de leerlingen. Ook leerkrachte Hilde Serruys stond om die reden niet mee op de foto. (foto SB) © (foto SB)
Wouter Vander Stricht

Momenteel lopen 53 meisjes school in het Roeselaarse VTI. Veruit het grootste aantal van de jongste 15 jaar, maar het mogen er nog meer zijn. Daarom wil de school op suggestie van leerkrachte Hilde Serruys ook bij de keuzevakken een ‘STEM-project 4 Girls’ lanceren. En de meisjes… die amuseren zich in VTI Roeselare.

Sinds dit jaar moeten leerlingen van het eerste jaar naast de 27 uur algemene vorming en het 1 uur ICT, dat door het VTI zelf is toegevoegd aan het lessenpakket, ook nog vier keuze-uren invullen. Zowel in de A- als de B-stroom is er een ruim aanbod aan keuzepakketten.

“Maar onze collega Hilde Serruys merkte terecht op dat die STEM-keuzepakketten heel vaak op jongens gericht zijn: eco car challenge, create your robot, helikopter… Daarom ontwikkelde ze samen met de collega’s voor 1A en 1B een nieuw pakket keuze-uren met werkstukjes die vooral meisjes aantrekkelijk vinden.”

“Tijdens het doorlopen van dit nieuwe keuzepakket zullen de leerlingen in aanraking komen met alle STEM-richtingen uit de bovenbouw: schilderen en decoratie, hout, bouw, mechanica, elektriciteit/elektronica, engineering. Op die manier kunnen ook meisjes kennis maken met wetenschappen en technologie en uitgedaagd worden in hun talenten”, verwoordt directeur Kurt Lecompte.

Meisjesclub

De eerste meisjes gaan al een tijd terug in de tijd in de geschiedenis van het VTI. “De eerste vrouwelijke leerkracht kwam hier vier decennia geleden les gevene”, stipt Els Lannoo, technische adviseur coördinator aan. “Zij kwam in 1980 in het VTI aan en dat is dus 40 jaar geleden. Zelf startte ik hier in 1997 op school, ik gaf toen nog wiskunde. Voor mij was er eerlijk gezegd ook een drempel die ik moest overschrijden, maar al snel ervoer ik dat hier een zeer positieve mentaliteit heerste. Hier was toen ook al een meisjesclub actief. Over de middag organiseerden de meisjesleerlingen zelf allerlei activiteiten, specifiek voor meisjes.”

Mannetje staan

Dat de meisjes ‘hun mannetje’ staan bewijst het feit dat de voorzitster van de leerlingenraad een jongedame is. In de leerlingenraad ook veel meisjes, die engageren zich ook makkelijker. Valerie Hauspie (19): “Ik heb eerste twee jaar aan VISO gezeten voor ik hier in het derde jaar terecht kwam. Ik voelde me hier meteen goed in de richting schilderen en decoratie. Straks volg ik mijn zevende jaar en daarna hoop ik nog verder te studeren in de richting van interieurvormgeving of een leerkrachtenopleiding. Ik nam ook deel aan de wedstrijd WorldSkills waar ik ondertussen tot de laatste zes doorstootte. In de leerlingenraad proberen we zoveel mogelijk activiteiten die de beleving op school ten goede komen te organiseren. Waarom meisjes naar het VTI moeten komen? Meisjes of jongens, ik vind het een goede school. Dus ook voor de meisjes.”

Evolutie laatste 15 jaar

Het aantal vrouwelijke werknemers in VTI Roeselare bedraagt nu ongeveer één derde van de in totaal 199. Op dit moment zijn 53 van de 1.279 VTI-leerlingen meisjes. Maar hoe zat de voorgaande 15 jaar?

2004-2005 42 meisjes op 1.704

2005-2006 36/1.740

2006-2007 26/1.703

2007-2008 25/1.713

2008-2009 27/1.714

2009-2010 30/1.679

2010-2011 25/1.616

2011-2012 32/1.522

2012-2013 28/1.440

2013-2014 27/1.395

2014-2015 31/1.342

2015-2016 32/1.353

2016-2017 32/1.311

2017-2018 31/1.278

2018-2019 37/1.246

2019-2020 53/1.279

Deze cijfergegevens leren ons dat het aantal meisjes op een hoogtepunt ligt, maar dat het leerlingenaantal van het VTI de jongste jaren flink daalde. Al lijkt daar nu de kentering te zijn ingezet. Algemeen directeur Paul De Brabander: “Vooreerst is er het demografisch gegeven, er werden gewoon minder kinderen geboren. Maar we moeten ook niet onder stoelen of banken steken dat het technisch onderwijs het jongste decennium het ook moeilijk had. Onterecht vinden wij. Maar het draait allemaal rond perceptie. Ouders zien hun kinderen liever een ASO-richting volgen, terwijl wij hier een technische opleiding kunnen bieden die quasi een garantie is op een job of een carrière na de hogere studies. Onze leerlingen worden hier haast letterlijk van de schoolbanken geplukt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier