Daarvoor is er nu de meerjarencampagne 'Oe ist?'. Bedoeling is om taboes te doorbreken bij de vaak 'stille' West-Vlamingen. Gedeputeerde Myriam Vanlerberghe (SP.A) omschrijft de West-Vlamingen als 'binnenfretters', die alles opkroppen en stil voortdoen. "De vraag 'Hoe is het?' is een gewoonte, net als het antwoor...

Daarvoor is er nu de meerjarencampagne 'Oe ist?'. Bedoeling is om taboes te doorbreken bij de vaak 'stille' West-Vlamingen. Gedeputeerde Myriam Vanlerberghe (SP.A) omschrijft de West-Vlamingen als 'binnenfretters', die alles opkroppen en stil voortdoen. "De vraag 'Hoe is het?' is een gewoonte, net als het antwoord 'goed'", aldus Vanlerberghe. "Maar het is niet altijd goed."Zelfmoordcijfers hier een pak hogerDat blijkt uit cijfers: in West-Vlaanderen zijn de zelfmoordcijfers een pak hoger dan in het rest van het land, en ook Vlaanderen hoort op Europese schaal bij de koplopers. Zelfdoding is de grootste doodsoorzaak bij de leeftijdscategorie van 20 tot 50-jarigen. "We moeten daar iets aan doen. Niet enkel aan die zelfmoordcijfers, maar ook aan taboes zoals pesten en geaardheid."De provincie werkte aan filmpjes en radiospotjes, promotiemateriaal waaronder een button, en ze zal met een werkgroep het terrein op gaan en 'guerilla-acties' voeren. Er is ook een website ontwikkeld, www.oeist.be. Mensen die zich niet goed in hun vel voelen kunnen er terecht voor meer informatie en passende hulpverlening. Ze worden ook op een niet-belerende manier aangezet om te praten met anderen. Ook de 'luisteraars' kunnen op de website leren om beter om te gaan met mensen die hun verhaal doen. Campagne van 300.000 euro"Het is een gedurfde stap in de hoop een sociale aanhang te creëren. Het moet de drempel verlagen om tot die eerste grote stap, het praten, aan te zetten", zegt Vanlerberghe. De Provincie West-Vlaanderen trok 300.000 euro uit voor deze campagne.(Belga)