Vorig schooljaar waren 582 leerlingen langer dan twee maanden afwezig over heel de provincie. Slechts 427 kregen echter tijdelijk onderwijs aan huis. Dat wil zeggen dat heel wat leerlingen in tussentijd geen aangepaste lessen kregen.
...

Vorig schooljaar waren 582 leerlingen langer dan twee maanden afwezig over heel de provincie. Slechts 427 kregen echter tijdelijk onderwijs aan huis. Dat wil zeggen dat heel wat leerlingen in tussentijd geen aangepaste lessen kregen."Daar willen we iets aan doen", vertelt de Rollegemse Siska Buysschaert van Klasziekaal. "Op vandaag bestaat er al Bednet, je hebt tijdelijk onderwijs aan huis, waarbij een leerkracht vier uur per week aan huis komt, er zijn ook de ziekenhuisscholen zoals het Zeepreventorium en de vzw School en Ziekzijn die werkt met vrijwilligers. Er is ook een combinatie van alle projecten mogelijk naargelang de situatie van het kind, maar soms vinden de ouders de weg niet. Wij willen mensen de weg wijzen en het cement zijn tussen alle organisaties zodat leerlingen het onderwijs krijgen die ze verdienen." Het Steunpunt zal daarnaast ook de pijnpunten onderzoeken en cijfermateriaal verzamelen. "We willen een leerkrachtenpool aanleggen met mensen die willen les geven, dit met studenten en gepensioneerde leerkrachten. Het is voor scholen immers niet evident om een leerkracht ter beschikking te stellen als een kind voor langere tijd ziek is."De provincie start dit pilootproject voor twee jaar in West-Vlaanderen. "We hopen dat we het project daarna kunnen verankeren op Vlaams niveau", zegt Siska Buysschaert nog. Carmen Leclercq, psychiater in het Psychiatrisch ziekenhuis Onze Lieve vrouw in Brugge, bevestigt hoe belangrijk het is dat kinderen de link behouden met hun thuisschool. "In mijn carrière van bijna 30 jaar werd ik meermaals geconfronteerd met jongeren die omwille van psychische problemen hun studies on hold dienden te zetten en langere tijd uit het klassieke schoolsysteem verdwenen. Ook andere jongeren lijden onder het afbrokkelen van hun schoolcarrière. Al te vaak heb ik jongeren gezien die na een lange behandeling zich zo moeilijk terug integreren op school. Ze vinden de taal niet om hun afwezigheid uit te leggen met klachten van faalangst en vervreemding van leerkrachten en leeftijdsgenoten als gevolg. Die problemen veroorzaken dan weer bijkomende psychische klachten. Ik ben dus heel blij met dit project."Siebe Van Thielen (15) verblijft momenteel in het Zeepreventorium in De Haan en is blij met alle steun die hij kreeg om zijn lessen te kunnen blijven volgen. "Ik was vorig schooljaar goed begonnen, maar na twee weken ben ik ziek geworden. Ik probeerde nog halve dagen naar school te gaan, maar dat was te uitputtend. Tijdens de kerstvakantie had mijn school voorgesteld of ik Bednet wou gebruiken om bepaalde vakken thuis te volgen en ook tijdelijk onderwijs aan huis werd voorgesteld. Ik kon zo de hoofdvakken volgen en via thuisonderwijs kon ik de leerstof inhalen die ik gemist had. Ook dit schooljaar ben ik zo de lessen blijven volgen tot de kerstvakantie. Nu volg ik les in het Zeelyceum tijdens mijn opname in het Zeepreventorium, daarnaast blijf ik in contact met mijn vrienden en mijn eigen school via Bednet", vertelt Siebe. Hij kan zelfs afspreken met zijn vrienden om te gamen. "Zo kan ik even de pijn vergeten." Siebe, die afkomstig is uit Lede (bij Aalst), kampt met chronische pijn en verblijft nog tot het einde van het schooljaar in De Haan. "Ik ben blij dat ik contact kan houden met mijn eigen klas, anders zou het vreemd zijn om volgend jaar terug te keren." (LBEB)Meer info op https://www.west-vlaanderen.be/klasziekaal