Proefopstelling in de Pottebezemstraat onder vuur

De opvallende verkeerspoorten in de Pottebezemstraat waren op een gegeven moment nieuws in zowat het hele Vlaamse land. Ze staan er nog altijd. © Johan Sabbe
Johan Sabbe

Het kon niet anders of de omstreden geel-zwarte proefopstelling in de Torhoutse Pottebezemstraat haalde maandagavond de gemeenteraad. Onafhankelijk raadslid Koen Sap liet geen spaander heel van het project. “We hebben er ons in heel België belachelijk mee gemaakt”, zei hij. “Ik roep op om de opstelling zo snel mogelijk weer te verwijderen.”

De opvallende constructie is alom bekend. Om het verkeer in de Pottebezemstraat te vertragen en er de passage van vrachtwagens te dwarsbomen, net als het sluipverkeer, staan er twee verkeerspoorten opgesteld, bestaande uit telkens twee stapels van drie betonblokken die de breedte van de doorgang drastisch beperken. De poort ter hoogte van de spoorwegbrug is bovendien van een hoogtebeperking van 2,30 meter voorzien. Er geldt in de hele straat een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur. Het uitzicht van de opeenvolgende poorten werkt bij velen op de lachspieren en deed sommigen Torhout al vergelijken met Legoland.

“Krimpende ambulance is een wereldwonder”

“Waarom blijken bepaalde bewoners van de Pottebezemstraat meer te kunnen bereiken dan mensen die bijvoorbeeld in de Revinzestraat, de Keibergstraat of de Driekoningenstraat wonen?” wou Koen Sap weten. “In die straten is de verkeersdruk minstens even groot en staan er geen proefopstellingen. Overigens was in de Pottebezemstraat blijkbaar maar één op de drie bewoners vragende partij voor die gekke verkeerspoorten.”

“Ik zou weleens willen weten hoe een ambulance van 2,66 meter hoog door een hoogtesluis van 2,30 meter kan rijden? Mozes kon met zijn hand de Rode Zee doen splijten, maar in Torhout is het nog veel straffer. Daar kan een ziekenwagen zichzelf plots ter plaatse met 36 centimeter inkrimpen. Van een wereldwonder gesproken!”

“En dat is lang niet het enige mankement aan de proefopstelling die aan alle kanten rammelt. De huidige situatie is nefast voor Torhout. Bij een rechtszaak na een ongeval zal elke rechter binnen de vijf minuten de hele constructie de grond inboren.”

“Haal die gekke poorten dus snel weg en installeer in plaats ervan een digitale vrachtwagensluis, die de lengte en hoogte van het voertuig kan meten. Daar kan voor de overtreders een GAS-boete aan gekoppeld worden. Ook kunnen er bijvoorbeeld bloembakken komen om de lengte van de rechte wegstroken in te korten.”

“We hebben er lessen uit getrokken”

Bij afwezigheid van schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V), de grote pleitbezorgster van de proefopstellingen, gaf burgemeester Kristof Audenaert (CD&V) het antwoord. Hij wond er geen doekjes om dat de situatie in de Pottebezemstraat niet voor herhaling vatbaar is.

“De te hoge snelheid van het verkeer is helaas in veel straten een probleem”, zei hij. “Dus niet enkel in de Pottebezemstraat. Er is al veel inkt over de verkeerspoorten in die straat gevloeid, maar sinds de zomervakantie was het er rustig over. Tot nu… Ik zal niet ontkennen dat we uit de hele situatie onze lessen hebben getrokken.”

“Sowieso volgt er nog een evaluatie van de proefopstellingen en kunnen we die dan aanpassen qua vorm, grootte en locatie. Dit hoofdstuk is dus nog niet afgesloten. We zullen rekening houden met alle zinvolle opmerkingen.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.