QR-codes - Quick Response-codes - worden al langer gebruikt op verpakkingen. De tweedimensionale pixelcodes zijn eenvoudig te scannen met een smartphonecamera en bevatten meer informatie dan klassieke barcodes.
...

QR-codes - Quick Response-codes - worden al langer gebruikt op verpakkingen. De tweedimensionale pixelcodes zijn eenvoudig te scannen met een smartphonecamera en bevatten meer informatie dan klassieke barcodes. Vanaf nu zal Oliva Cigars een QR-code afdrukken op elke sigarendoos van de Serie V Melanio. Wie zo'n code scant, krijgt gedetailleerde achtergrondinformatie over die specifieke sigaar, duidt ceo Cory Bappert. "Zo kunnen we tonen waar exact de fabriek te vinden is waar de sigaar gerold werd en welke tabak daarvoor werd gebruikt. En we identificeren ook de Bonchero en de Rolero. De Bonchero werkt in de eerste stap voordat de sigaar wordt gerold, terwijl de Rolero ervoor zorgt dat het omblad om de sigaar wordt gerold." Oliva onthult zo niet enkel het gezicht achter het product. Het bedrijf voorziet nam video's op in hun fabrieken achter de QR-codes, in samenwerking met de Belgische studio Cnockspot. "Mensen willen graag weten van welke boerderij hun eten komt, waar hun portemonnee en T-shirt is gemaakt en wie de tafel heeft afgewerkt die ze net hebben gekocht... We zijn blij dat we als eerste in de branche een soortgelijke ervaring kunnen bieden voor sigarenrokers." Een Belgische start-up op het vlak van datatechnologie, Esoptra, heeft Oliva Cigars geholpen bij de ontwikkeling van deze innovatieve aanpak. Hun platform ZAZA.Rocks maakt gebruik van QR-codes om het traject van een uniek product te koppelen aan de ervaring van een klant. "Via de ZAZA QR-code wordt een uniek communicatiekanaal geopend tussen de roker en de sigaar. De roker krijgt interessante informatie over de sigaar en geeft in ruil daarvoor feedback over zijn rookervaring. In de toekomst willen we de QR-codes nog verrijken met extra functies."De innovatie, die uniek is in de sigarenwereld, past perfect bij het concept van Oliva. Frederik Vandermarliere voegt nog toe: "Een sigaar is niet alleen om te roken, het gaat ook om puur genieten. Met deze innovatie willen we onze sigarenkenners een extra ervaring bieden."