Portret van visser siert Hendrik Baelskaai in Oostende

Nortber Desmit en zijn portret. © FRO
Redactie KW

Het tweejaarlijks kunstenfestival The Crystal Ship krijgt enorm veel reactie in Oostende.

De meer dan 20 fantastische muurschilderijen, verspreid over de hele stad, brengen heel wat volk op de been. Voor een van de mooie portretten op de gevel van het architectenbureau Que Mas aan de Hendrik Baelskaai 40, heeft visser Norbert Desmit model gestaan. Wij confronteerden hem met ‘zijn’ schilderij. Oostendenaar Norbert Desmit (83) is gehuwd met Edith Mylle. Hij is de vader van Manuela (56) en Emmanuel (48), grootvader van vier kleinkinderen en recent werd hij voor het eerst overgrootvader.

Aan de kaai

Hij ging op 14-jarige leeftijd – in 1948 – aan boord van het kustvissersschip O.234 om te vissen op garnalen en sprot. Zijn broer Lucien nam de boot over van vader Albert Desmit. Meer dan 48 jaar lang bleef Norbert aan boord om dagelijks verse vis af te leveren aan de Vistrap, waar de familie Desmit een stand heeft. In 1986 ging Norbert met pensioen, maar hij bleef tot drie jaar geleden actief door netten te breien of te herstellen aan de kaai.

Hij wandelde ook elke dag van het Wapenplein naar de Visserskaai en de Vistrap. Onderweg raapte hij papiertjes en blikjes op, om ze te deponeren in de vuilnisbak. Hij stond ooit in de krant als ‘meneer proper’ van de Visserskaai en een week later kreeg hij een GAS-boete. Dat betekende voor Norbert een enorme ontgoocheling, iets wat hij maar niet kan vergeten noch vergeven.

Goed twee jaar geleden werd Norbert gevraagd om model te staan voor het logo van restaurant Harbour’s Kitchen aan de Ryco. Dat heeft hem veel deugd gedaan en uiteraard heeft hij ook graag zijn medewerking verleend aan het kunstproject The Crystal Ship. Hij is er trots op dat zijn rijke vissersleven nog een verlengstukje krijgt.

“De zee, de visserij dat was en is nog altijd mijn leven”, vertelt Norbert Desmit. “Ik heb het ondanks storm, regen en het zware werk altijd met hart en ziel gedaan. Een keer werd ik over boord gesleurd door een visnet. Ik kon op eigen kracht weer aan boord klimmen, want mijn broer had het niet gemerkt. Ik zal altijd visser blijven. Vroeger ging ik elke dag naar de kaai, nu nog af en toe. In de loop van de vele jaren is alles veranderd. De Vistrap wordt nog maar eens vernieuwd. Maar het werd tijd, want de plaats aan het Vissersplein was ver van ideaal. Hopelijk zijn de uitbaters weer voor enkele jaren gerust. Het zijn moeilijke tijden voor de visserij, maar ‘de Smitjes’ blijven op post !”

Visserskop

“Twee weken geleden werd ik gecontacteerd door de organisatoren van het kunstproject The Crystal Ship”, gaat Norbert verder. “Vriend Sam had mij aangeprezen als ideaal model voor de visserskop. Zo is de organisatie bij mij terecht gekomen. Aan boord van het schoolschip de Nele werden foto’s genomen en vorige week heeft de Australische kunstenaar Guido Van Helten mijn ‘kop’ op de gevel van een huis aan de Hendrik Baelskaai geschilderd. Het is fantastisch mooi gedaan. Ik ben sprakeloos. Het is een hele eer voor mij én voor de familie ! Ik hoop dat er veel mensen komen kijken en dat ze beseffen dat de visserij belangrijk is voor Oostende”, besluit Nobert trots.

(FRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier