Eerder lanceerde Stad Harelbeke een oproep voor enthousiaste Harelbekenaars om een pop-upconcept uit te baten langs de Vrijdomkaai in juli en augustus. Dit om de zomer in Harelbeke zonder grote feestelijkheden door de coronacrisis toch wat kleur te geven. Vrienden Angelo Van Meirhaeghe, Jarne Kesteloot (22) en veldrijder Eli Iserbyt (22) waagden hun kans met het concept Vilaro. De drie geboren en getogen Harelbekenaars willen maar al te graag hun steentje bijdragen aan een levendig centrum tijdens de zomer. "Tijdens mijn dagelijkse trainingen rijd ik vaak langs de Leie. Het viel me altijd op dat er langs de Leie in Harelbeke geen enkel rustpunt is voor de vele wielertoeristen en wandelaars. De Vrijdomkaai leek me een mooie plaats 'om iet...

Eerder lanceerde Stad Harelbeke een oproep voor enthousiaste Harelbekenaars om een pop-upconcept uit te baten langs de Vrijdomkaai in juli en augustus. Dit om de zomer in Harelbeke zonder grote feestelijkheden door de coronacrisis toch wat kleur te geven. Vrienden Angelo Van Meirhaeghe, Jarne Kesteloot (22) en veldrijder Eli Iserbyt (22) waagden hun kans met het concept Vilaro. De drie geboren en getogen Harelbekenaars willen maar al te graag hun steentje bijdragen aan een levendig centrum tijdens de zomer. "Tijdens mijn dagelijkse trainingen rijd ik vaak langs de Leie. Het viel me altijd op dat er langs de Leie in Harelbeke geen enkel rustpunt is voor de vele wielertoeristen en wandelaars. De Vrijdomkaai leek me een mooie plaats 'om iets te doen'. Ik zat vroeger samen met Jarne en Angelo in dezelfde klas in het Sint-Amandscollege Harelbeke. Samen hebben we het idee rond Vilaro uitgewerkt", vertelt Eli. "De voorbije zomers stelden we vast dat heel wat Harelbekenaars naar Kortrijk trokken om hun vrije tijd in te vullen. Dit lijkt ons het ideale moment om daar iets aan te doen. Onze thuisstad ligt ons nauw aan het hart en het zou mooi zijn als we hier iets kunnen uitbouwen dat kan concurreren met de pop-up events in Kortrijk", vult Angelo aan. De drie nieuwe zaakvoerders benadrukken dat ze hiermee niet de concurrentie willen aangaan met de lokale horeca integendeel. "We zoeken echt de samenwerking op met de plaatselijke horeca. We plaatsen onder andere een digitaal scherm bij onze city pop-up, waarop lokale handelaars promotie kunnen maken. We huren iemand in om socialemediafilmpjes te maken van de deelnemende handelszaken en geven hen ook de mogelijkheid om hun speciale aanbiedingen te adverteren op onze socialemediakanalen. Dat laatste kunnen ze trouwens ook fysiek beschikbaar maken via een leuke flyer of zo", duidt Angelo. "We houden ook 'zaakgerelateerde' dagen waarop lokale ondernemers (een deel van) de pop-upaccommodatie kunnen gebruiken voor de verkoop van hun eigen producten." Vilaro opent op 1 juli om 11 uur. "Leuk om mee te geven is dat we voor elke unieke bezoeker op de openingsdag één euro storten voor G-sport in Vlaanderen, waar Eli peter van is", aldus Jarne. Dominique Windels, schepen van Citymarketing: "We engageren ons eveneens om een '1+1-actie' op touw te zetten. Bij de eerste afrekening in de pop-upbar krijgen klanten (per twee) een bonnetje mee waarmee ze in de deelnemende lokale cafés een bijkomende consumptie kunnen bestellen. De stad betaalt voor elke ingebrachte bon één euro. We zijn ervan overtuigd dat de city pop-up nieuwe mensen kan aantrekken die na een bezoek aan de bar hopelijk ook naar andere zaken in de stad trekken."