Het concept van Musea Sculpta bestaat uit het uitvergroot, in reliëf demonstreren van historische taferelen uit de schilderkunst. Meer specifiek van meesters uit de 15de en vroege 16de eeuw zoals Hans Memling, Jan Van Eyck en Jheronimus Bosch. De taferelen die aanleiding gaven tot de commotie komen uit het wereldberoemde schilderij Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch. In dit drieluik geeft de schilderij de 'zondigheid van de mens weer'. "Het originele schilderij is 2,8 vierkante meter groot maar onze versie, in plaaster en in reliëf uitgewerkt, beslaat in totaal maar liefst 365 vierkante meter. En daardoor komen al die details natuurlijk veel sterker naar voor. Er zijn bepaalde seksuele handelingen te zien, ook seks tussen personen van hetzelfde geslacht, polygamie en bestialiteiten. Net als gewelddadige scènes zoals muzikanten die gemarteld worden met ...

Het concept van Musea Sculpta bestaat uit het uitvergroot, in reliëf demonstreren van historische taferelen uit de schilderkunst. Meer specifiek van meesters uit de 15de en vroege 16de eeuw zoals Hans Memling, Jan Van Eyck en Jheronimus Bosch. De taferelen die aanleiding gaven tot de commotie komen uit het wereldberoemde schilderij Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch. In dit drieluik geeft de schilderij de 'zondigheid van de mens weer'. "Het originele schilderij is 2,8 vierkante meter groot maar onze versie, in plaaster en in reliëf uitgewerkt, beslaat in totaal maar liefst 365 vierkante meter. En daardoor komen al die details natuurlijk veel sterker naar voor. Er zijn bepaalde seksuele handelingen te zien, ook seks tussen personen van hetzelfde geslacht, polygamie en bestialiteiten. Net als gewelddadige scènes zoals muzikanten die gemarteld worden met een muziekinstrument; omdat muziek maken in die periode als zondig werd aanzien", verduidelijkt zaakvoerder Alexander Deman."Die taferelen hebben geleid tot een reeks negatieve reacties. Onder meer van enkele preutse Amerikanen, die na nauwelijks vijf minuten naar buiten zijn gelopen en die het ongehoord vonden dat dit soort taferelen zomaar open en bloot werden getoond. Ook een aantal oudere Bruggelingen vonden het ongehoord. De klachten zijn begonnen in de kerstvakantie, wellicht niet toevallig op het moment dat we de taferelen in gipsreliëf zijn gaan inkleuren. Nu de taferelen in kleur te zien zijn, springt alles veel meer in het oog." Het museum besliste intussen om een weergave van het schilderij bij de ingang te zetten zodat de mensen weten aan wat ze zich kunnen verwachten. "En we geven ook duidelijk het advies mee om het museum niet te bezoeken met kinderen onder de 16 jaar", geeft Alexander Deman nog mee. (lees verder onder de foto)We wilden zelf wel eens kijken waar al die heisa nu precies over gaat. Net op dat moment was een klasje met schoolkinderen, voornamelijke 14-jarigen, van het vlakbij gelegen Sint Franciscus Xaveriusinstituut op bezoek in Musea Sculpta. "Ik zie niet in waarom jongeren beneden de 16 jaar dit niet zouden mogen zien. In videogames en op het internet zien ze veel meer seks en geweld. En dan zouden ze ook in veel klassieke musea niet moeten gaan want in de kunst is doorheen de eeuwen heel veel naakt te zien", zegt de begeleidende leerkracht. "Dit is toch zo erg niet?", zegt Daphne. "We hebben toch allemaal al veel straffere dingen gezien dan dit... Het zijn grotendeels taferelen uit de natuur met dieren, planten en inderdaad ook wel wat naaktheid en vrijende mensen. Ik zie het probleem niet". Opmerkelijk is dat de jongens iets preutser lijken te zijn. "Ik vind het toch wel erg veel bloot eerlijk gezegd. Het is het ene naakte lijf na het ander", vindt Senna. Daar sluit ook klasgenoot Viktor zich bij aan. "Is het echt nodig om die geslachtsdelen zo expliciet te tonen? Dat leidt de aandacht af van de rest. Het is wel een mooie kunstwerk is." Hoe gaat het eraan toe in andere musea? Bij Musea Brugge zijn ze formeel: er werden nog geen klachten ontvangen over bepaalde taferelen die in de vaste collecties te zien zijn. "Oude kunst en erfgoed ontstonden in een historische context die anders is dan die van vandaag en de bezoekers weten dat ook. Ze komen doelbewust naar de musea op zoek naar de authentieke beleving die alleen wij kunnen verzekeren", zegt cultuurschepen Nico Blontrock (CD&V). (lees verder onder de foto)"Onze bezoekers krijgen uitleg via audioguides en zaalteksten over wat bijvoorbeeld de functie van het 'Oordeel van Cambyses' was dat Gerard David eind 15de eeuw in opdracht van het Brugs stadsbestuur schilderde. Dat is ook de redenen waarom bijvoorbeeld de triptieken van Bosch in het Prado in Madrid jaarlijks door honderduizenden bezoekers geapprecieerd worden en ook waarom de Bosch-tentoonstelling in 2016 in Den Bosch recordaantallen van tevreden bezoekers kende. Binnenkort zal de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie' in Gent te zien zijn en daar kan men Adam en Eva van het Lam Gods in al hun glorie bewonderen. Ondenkbaar en heel absurd zou het zijn als men nu mensen begint te waarschuwen om er niet naar te kijken. Dat lijkt dan eerder op een marketingstunt. Stad Brugge is dan ook niet van plan om mee te stappen in een verhaal van overdreven preutsheid."