"Ik vind dat de Vesten absoluut onaangeroerd moeten blijven. En dat zeg ik ook in het Vlaams Parlement", is Brugs schepen van Openbaar Domein en Vlaams Parlementslid Mercedes Van Volcem duidelijk.
...

"Ik vind dat de Vesten absoluut onaangeroerd moeten blijven. En dat zeg ik ook in het Vlaams Parlement", is Brugs schepen van Openbaar Domein en Vlaams Parlementslid Mercedes Van Volcem duidelijk. "Het project Stadsvaart vind ik een slechte zaak voor de stad. We kunnen niet nog meer boten door Brugge jagen, dat maakt Brugge onleefbaar. De bruggen staan immers al genoeg open. Als we dan nog eens Brugges mooiste onroerend erfgoed, de mooiste tuin van Brugge zouden moeten gaan aantasten, dan kan dit echt niet. Bovendien zijn de Vesten intussen ook een beschermd stadsgezicht. We gaan de Vesten zelf nog revitaliseren en nog mooier maken. De expertencommissie heeft dus 100 procent gelijk." Ook de Brugse N-VA treedt het advies van Unesco bij. "Al geruime tijd menen wij dat er absoluut niet mag geraakt worden aan de Vesten omdat wij die zowel historisch als voor het milieu erg belangrijk vinden", zegt N-VA-gemeenteraadslid Pol Van Den Driessche. "Om de mobiliteit naar en de ontsluiting van onze haven in Zeebrugge te verbeteren moet de estuaire vaart (met versterkte binnenschapen over de Noordzee, op de route tussen de Belgische havens, tot aan de binnenwateren varen, red.) nu echt worden gestimuleerd. Daar moeten we veel steviger op inzetten. Net zoals op meer transport via het spoor. Zo is er sinds kort een directe lijn vanuit het Luxemburgse logistieke knooppunt Athus naar Zeebrugge. Dat is zeer positief. Het toont ook aan dat het spoor nog veel mogelijkheden biedt." Ook Brugs SP.A-schepen Pablo Annys laat in een korte mededeling weten achter het advies van Unesco te staan en de conclusies in het persbericht van Franky Demon, die echter wel te bekijken zijn in de globale mobiliteitscontext.