Politie Damme/Knokke-Heist is top in gebruik van sociale media

© PDV
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Weinig politiekorpsen in Vlaanderen gebruiken de sociale media zo goed als de politiezone Damme/Knokke-Heist. Dat blijkt uit een onderzoek van het gespecialiseerde Sociale Media Buro. “Wij doorprikken het harde imago van de politie door een vleugje humor te gebruiken in onze Facebookberichten”, klinkt het. Ook de Brugse politie doet het goed.

Sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram: quasi geen enkele organisatie of bedrijf kan of wil nog zonder. Dat geldt ook voor de politiekorpsen, zo blijkt. Niet alleen om te waarschuwen of informatie in te winnen, maar ook om te sensibiliseren.

Het gespecialiseerde Sociale Media Buro, dat zich toelegt op advies over goed gebruik van deze media, onderzocht de voorbije maanden hoe de Vlaamse politiekorpsen precies omgaan met deze communicatiemiddelen. Uit dat onderzoek blijkt dat de politiezone Damme/Knokke-Heist dat heel goed doet.

Om het vaak wat harde imago van de politie wat te verzachten, gebruiken we graag ook eens wat humor in onze berichten

“De politiezone Damme/Knokke-Heist is een voorbeeld van een korps dat meer doet dan alleen snelheidscontroles aankondigen”, zegt Nadja Desmet van Sociale Media Buro. “Ze pakken uit met meer persoonlijke berichten en gunnen een blik achter de schermen. De politie doet meer dan boetes uitschrijven, en dat maken ze hier wel heel duidelijk. Door zo laagdrempelig aanwezig te zijn, kunnen inwoners ook sneller en makkelijker iets melden en contact maken met de politie.”

Juiste toon

Goede punten dus voor de politiezone, die bewust inzet op de sociale media. “We zijn in 2014 begonnen met het actief gebruik van sociale media”, zegt communicatieverantwoordelijke Isolde Van Eenooghe. “Samen met de korpsleiding heb ik een strategie uitgewerkt over wat we willen overbrengen en hoe we dat doen. Facebook blijft het belangrijkste kanaal omdat we daar het grootste publiek bereiken. We informeren bijvoorbeeld over gewijzigde verkeerssituaties, maar kondigen ook flitscontroles aan. Dan spreken we over onze korpsfotograaf. Intussen weet iedereen wat we daarmee bedoelen.”

Politie Damme/Knokke-Heist is top in gebruik van sociale media
© GF

“Om het vaak wat harde imago van de politie wat te verzachten, gebruiken we graag ook eens wat humor in onze berichten”, aldus nog Isolde. “Dat is niet altijd evident, maar ik denk dat we er wel in slagen om de juiste toon te vinden. Ook om te sensibiliseren rond thema’s als snelheid, gordeldracht, nuchter achter het stuur of inbraakpreventie is Facebook een zeer sterk kanaal.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier