Poetsdienst Sociaal Huis krijgt grootste onderscheiding van klanten: “Poetshulpen hebben soms het gevoel dat ze vergeten worden”

We zien van links naar rechts Sofie Bonny, Stijn Ramboer en Katrien Anseeuw. (foto Coghe)©GINO COGHE Foto Coghe
We zien van links naar rechts Sofie Bonny, Stijn Ramboer en Katrien Anseeuw. (foto Coghe)©GINO COGHE Foto Coghe

Met een algemene tevredenheid van liefst 9,1/10 krijgt de poetsdienst van het Sociaal Huis een uitmuntend rapport van haar klanten. Toch zijn er nog enkele pijnpunten. “Er is veel vraag naar poetshulp, maar weinig aanbod en dus lopen de wachttijden op.”

De poetsdienst van het Sociaal Huis is al vele jaren een vaste waarde in het poetslandschap in Koekelare. In 2015 werd voor het eerst een grootscheepse bevraging gehouden door middel van een enquête bij alle klanten van de dienst. “De resultaten waren quasi unaniem lovend, maar leidden uiteindelijk wel tot een aantal wijzigingen. Dit vooral in verband met het verlof, het sturen van een vervanger bij afwezigheid van de vaste poetshulp en de overstap van de poetsdienst op dienstencheques in 2018”, begint schepen van Sociale Zaken Stijn Ramboer.

Enquête

Maar meten is weten en dus nam het Sociaal Huis opnieuw een enquête af bij de klanten. “Het zijn allesbehalve makkelijke tijden voor onze poetsdienst. We hebben extra uitdagingen die erbij komen door de huidige gezondheidscrisis. Extra veiligheidsmaatregelen, onzekerheid en onrust bij zowel klanten als poetshulpen en dat zorgt soms toch wel voor wat wrevel bij de poetshulpen. Soms hebben ze het gevoel dat ze wat vergeten worden, terwijl zij toch ook elke dag bij iemand thuis gaan poetsen met alle risico’s van dien”, vervolgt Sofie Bonny, hoofd van de thuiszorgdiensten.

De resultaten van 2015 waren ronduit schitterend. De algemene tevredenheid was 8,4/10 en de resultaten van de nieuwe enquête van 2020 zijn zowaar nog beter. “Van de 102 klanten vulden 55 de enquête in. De poetsdienst krijgt een 9,1/10, grootste onderscheiding dus en nog beter dan de 8,4/10 van 2015. Ook de tevredenheid over de prijs stijgt van 8,3/10 naar 9/10. De tevredenheid over het poetsen stijgt van 8,4 naar 9/10 en die van de administratieve begeleiding van 8,8 naar 9,2/10. Een toprapport dus”, glundert Stijn Ramboer.

Wachtlijst

Wil dit goede rapport dan zeggen dat er geen problemen of grieven meer zijn? “Neen, helaas”, weet Katrien Anseeuw, administratief medewerker bij de dienst. “Vervangingen inpassen blijft een huzarenstuk. We proberen de puzzel elke dag opnieuw in elkaar te doen passen, maar helaas moeten we soms de mensen teleurstellen. Ook de wachtlijst begint een probleem te worden. Er is veel vraag naar poetshulp, maar weinig aanbod en dus lopen de wachttijden op.”

Meer info bij Sofie Bonny op 051 59 15 59 of sofie.bonny@koekelare.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier