"Ik vind deze beslissing totaal onverwacht. Er was tijdens de overleggen van de afgelopen week geen enkele indicatie dat we opnieuw zouden moeten sluiten", zegt Steve Van den Kerkhof, ceo van Plopsa Group. "Dat er nu even geen 5.000 personen kunnen samenkomen op één plaats en dat niet-essentiële verplaatsingen vermeden moeten worden, begrijp ik volkomen, maar dat er 10.000 mensen in een dierenpark kunnen samenkomen, is niet te vatten. Om nog maar te zwijgen van het feit dat buitenlandse pretparken wel gewoon openblijven en volop marketingacties lanceren om Belgische bezoekers aan te trekken. Dat de beslissing vlak voor de herfstvakantie valt, een van de populairste periodes bij onze bezoekers, maakt het extra pijnlijk."

Felicitaties van virlogen en politici

De voorbije maanden werd er enorm geïnvesteerd om de parken coronaveilig te kunnen exploiteren. "De protocollen waren goed. Zo werd er gewerkt met strikte maximumcapaciteiten, moest elke bezoeker verplicht op voorhand zijn of haar bezoek online reserveren in functie van contact tracing, werden er overal in de parken markeringen gemaakt en plexiglazen geïnstalleerd om de social distancing te garanderen en werden er extra ontsmettingsteams en stewards ingezet. Ook gold er een mondmaskerplicht vanaf bezoekers uit hun auto stapten tot ze opnieuw naar huis vertrokken. De laatste weken kregen we bovendien verschillende politici en virologen over de vloer die ons uitgebreid feliciteerden over onze manier van werken."

Wat me nog het meeste raakt is dat we opnieuw meer dan 250 werknemers op economische werkloosheid moeten zetten. Onze mensen zijn geen jojo's - Steve Van den Kerkhof, ceo Plopsa Group

Steve Van den Kerkhof benadrukt dat er dringend extra steunmaatregelen vanuit de overheid nodig zijn om deze periode te overbruggen: "Als ze ons willen sluiten, moeten ze er ook voor zorgen dat er voldoende steun komt. De vele investeringen kosten ons handenvol geld en overstijgen de gekregen subsidies. Het is ook niet logisch dat de eenmanszaak hier op de hoek van de straat evenveel subsidies krijgt als wij, wat de vorige keer het geval was. De steun zou in verhouding moeten zijn met de grootte van de onderneming."

© BELGA

"Maar wat me nog het meeste raakt, is het feit dat we opnieuw meer dan 250 werknemers op economische werkloosheid moeten zetten. Onze mensen worden als jojo's behandeld, terwijl er met respect voor hen zou moeten worden omgegaan."

Tickets blijven geldig

De Plopsa Group verwacht, als gevolg van de vier weken verplichte sluiting, een omzetverlies in België van meer dan 5 miljoen euro.

Plopsaqua De Panne, het waterpretpark dat zich vlak naast Plopsaland De Panne bevindt, mag voorlopig wel openblijven. Het waterpark valt onder de noemer 'zwembaden' en daarvoor werden momenteel geen extra maatregelen getroffen. Bezoekers zijn uiteraard wel nog steeds verplicht om hun bezoek op voorhand op datum te reserveren.

Bezoekers die voor Plopsaland De Panne, Mayaland Indoor, Plopsa Indoor Hasselt of Plopsa Coo al een reservatie maakten, kunnen kosteloos hun reservatie verplaatsen naar een latere datum.

"Ik vind deze beslissing totaal onverwacht. Er was tijdens de overleggen van de afgelopen week geen enkele indicatie dat we opnieuw zouden moeten sluiten", zegt Steve Van den Kerkhof, ceo van Plopsa Group. "Dat er nu even geen 5.000 personen kunnen samenkomen op één plaats en dat niet-essentiële verplaatsingen vermeden moeten worden, begrijp ik volkomen, maar dat er 10.000 mensen in een dierenpark kunnen samenkomen, is niet te vatten. Om nog maar te zwijgen van het feit dat buitenlandse pretparken wel gewoon openblijven en volop marketingacties lanceren om Belgische bezoekers aan te trekken. Dat de beslissing vlak voor de herfstvakantie valt, een van de populairste periodes bij onze bezoekers, maakt het extra pijnlijk."De voorbije maanden werd er enorm geïnvesteerd om de parken coronaveilig te kunnen exploiteren. "De protocollen waren goed. Zo werd er gewerkt met strikte maximumcapaciteiten, moest elke bezoeker verplicht op voorhand zijn of haar bezoek online reserveren in functie van contact tracing, werden er overal in de parken markeringen gemaakt en plexiglazen geïnstalleerd om de social distancing te garanderen en werden er extra ontsmettingsteams en stewards ingezet. Ook gold er een mondmaskerplicht vanaf bezoekers uit hun auto stapten tot ze opnieuw naar huis vertrokken. De laatste weken kregen we bovendien verschillende politici en virologen over de vloer die ons uitgebreid feliciteerden over onze manier van werken." Steve Van den Kerkhof benadrukt dat er dringend extra steunmaatregelen vanuit de overheid nodig zijn om deze periode te overbruggen: "Als ze ons willen sluiten, moeten ze er ook voor zorgen dat er voldoende steun komt. De vele investeringen kosten ons handenvol geld en overstijgen de gekregen subsidies. Het is ook niet logisch dat de eenmanszaak hier op de hoek van de straat evenveel subsidies krijgt als wij, wat de vorige keer het geval was. De steun zou in verhouding moeten zijn met de grootte van de onderneming.""Maar wat me nog het meeste raakt, is het feit dat we opnieuw meer dan 250 werknemers op economische werkloosheid moeten zetten. Onze mensen worden als jojo's behandeld, terwijl er met respect voor hen zou moeten worden omgegaan."De Plopsa Group verwacht, als gevolg van de vier weken verplichte sluiting, een omzetverlies in België van meer dan 5 miljoen euro.Plopsaqua De Panne, het waterpretpark dat zich vlak naast Plopsaland De Panne bevindt, mag voorlopig wel openblijven. Het waterpark valt onder de noemer 'zwembaden' en daarvoor werden momenteel geen extra maatregelen getroffen. Bezoekers zijn uiteraard wel nog steeds verplicht om hun bezoek op voorhand op datum te reserveren. Bezoekers die voor Plopsaland De Panne, Mayaland Indoor, Plopsa Indoor Hasselt of Plopsa Coo al een reservatie maakten, kunnen kosteloos hun reservatie verplaatsen naar een latere datum.