Plopsa verscherpt maatregelen in pretparken

Door het stijgend aantal besmettingen met het coronavirus heeft de Plopsa Group beslist de maatregelen in de pretparken te verscherpen. Plopsa had al heel wat maatregelen genomen en vult momenteel de parken met slechts 30 tot 40 procent van de normale capaciteit. Dat meldt Plopsa donderdagavond.

© Foto Belga

Op 1 juli gingen de Plopsa-parken in België opnieuw open. Plopsa voerde vanaf de eerste openingsdag maatregelen in om het pretparkbezoek zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Zo is er een beperkte dagcapaciteit en moet iedereen vooraf reserveren, zijn er in de parken en in de wachtrijen wegmarkeringen gemaakt die de social distancing moeten garanderen, zijn er ontsmettingsteams actief en werden de mensen er op alle mogelijke manieren op gewezen dat ze de standaardmaatregelen, zoals het veelvuldig ontsmetten en wassen van de handen, moeten naleven.

Naar aanleiding van de stijgende coronacijfers en de extra richtlijnen vanuit de overheid heeft ook Plopsa beslist om de reeks maatregelen grondig uit te breiden. De voorbije weken was het in bepaalde wachtrijen, attracties en winkels reeds verplicht om een mondmasker te dragen. Vanaf zaterdag worden die zones uitgebreid. Zo moet je ook in de aankomstzone (bij de kassa’s en toegangspoortjes) voortaan een mondmasker dragen. Ook in alle wachtrijen en binnenruimtes worden mondmaskers verplicht.

Voortaan moeten bezoekers ook in de toiletten, de indoorzones en indoorattracties een mondmasker opzetten. Plopsa zal bovendien in de parken en in alle communicatie het dragen van een mondmasker tijdens het volledige bezoek aanraden. “Voor de restaurants volgen we uiteraard de voorschriften van de overheid.”, legt Plopsa-CEO Steve Van den Kerkhof uit. “Mensen zullen zich in het restaurant dus enkel kunnen verplaatsen met een mondmasker, aan tafel is het niet verplicht.”

Plopsa zal alle bezoekers registreren. “In Holiday Park, ons park in Duitsland was dit een vereiste van de overheid”, aldus Van den Kerkhof. “We zien daar dat de bezoekers er weinig moeite mee hebben om hun gegevens bij elke ticketaankoop achter te laten.”

Verder worden de bestaande maatregelen nog meer en vaker gecommuniceerd, worden er nog meer stewards ingezet en worden mensen al van voor de ingang aangesproken over het gebruik van een mondmasker en de maatregelen in het park.

Vrijdag nog nieuwe maatregelen

Donderdagavond laat kondigde de pretparkgroep al scherpere maatregelen aan, maar “op basis van de negatieve evolutie en de informatie die donderdag en vrijdag verspreid werd”, besliste het bedrijf om nog meer maatregelen te nemen. Die houden in dat de maximumcapaciteit wordt verlaagd, van 30 à 40 pct naar 25 à 30 pct van de normale capaciteit. Daarnaast zullen alle bezoekers ook geregistreerd worden.

De verlaging van de maximumcapaciteit in de parken is een tijdelijke maatregel, die geldt zolang de cijfers blijven stijgen.

In bepaalde wachtrijen, attracties en winkels van de parken bestond de voorbije weken al een mondmaskerplicht. “Het dragen van een mondmasker begint vanaf bezoekers uit hun auto stappen en het moet aangehouden worden tot ze opnieuw naar huis vertrekken”, zegt Steve Van den Kerkhof, CEO van de Plopsa Group. “We zullen hiervoor extra stewards inzetten ter controle en bezoekers zullen al van op de parking aangesproken worden over het verplicht gebruik van een mondmasker en de verdere maatregelen in de parken. Voor de restaurants volgen we uiteraard de voorschriften van de overheid. Mensen zullen zich enkel kunnen verplaatsen met een mondmasker, aan tafel is het niet verplicht. Het is een drastische, maar tijdelijke maatregel die we nemen, zolang de cijfers blijven stijgen.”

In de parken en in de wachtrijen zijn ook wegmarkeringen die de nodige sociale afstand moeten garanderen. Er zijn ook constant ontsmettingsteams actief, en bezoekers worden er “op alle mogelijke manieren” op gewezen dat ze standaardmaatregelen zoals het veelvuldig ontsmetten en wassen van de handen moeten naleven.

Bezoekers moeten altijd vooraf een ticket op datum reserveren, via www.plopsa.be. Die verplichting geldt ook voor mensen die al een ticket of abonnement hebben.

(Belga)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.