De Spanjestraat verbindt de Mandellaan met de Roeselaarse stationsbuurt. Van de nood om die heraan te leggen, is al meer dan twintig jaar sprake. Bij de heraanleg gaat er veel aandacht naar een betere verkeersveiligheid, meer groen en een betere leefbaarheid. "Vernieu...

De Spanjestraat verbindt de Mandellaan met de Roeselaarse stationsbuurt. Van de nood om die heraan te leggen, is al meer dan twintig jaar sprake. Bij de heraanleg gaat er veel aandacht naar een betere verkeersveiligheid, meer groen en een betere leefbaarheid. "Vernieuwing is broodnodig", aldus schepen van mobiliteit Griet Coppé. "De bekommernissen uit de buurt werden uiteraard meegenomen bij de voorbereiding van dit project. Naast de Spanjestraat, pakken we ook de Vaartstraat aan. Om verwarring te vermijden, blijft de rijrichting dezelfde."Volgens Griet zal de grootste verandering het verdwijnen van de bekende 'olifanten-poten' zijn, de grote betonnen stenen die de straat het gevoel van een kasseiweg gaven. "Om het verkeer te vertragen, wordt de weg op sommige plaatsen smaller gemaakt", zegt projectleider Joost Salembier. "Ook het pleintje aan de St.-Hubrechtsstraat wordt grondig vernieuwd en zal hierdoor beter aansluiten op de plannen voor de site van de leegstaande fabriek Damman-Croes. Om de straat op te fleuren werken we met extra groen. Ook in een deel van de Jules Lagaelaan komt er meer groen op het voetpad." Binnenkort worden de plannen voorgelegd op de gemeenteraad. Normaal starten de voorbereidende nutswerken begin januari 2021 en wordt de rest in fases afgewerkt. De werken zullen normaal twee jaar duren. (KK)