Zoals bekend is het dus de bedoeling om de in de jaren '70 aangelegde expresweg tussen Antwerpen en de kust om te vormen tot een autosnelweg. Kruispunten en verkeerslichten verdwijnen dus met de bedoeling de veiligheid te verhogen. Het aantal op- en afritten wordt dan ook beperkt en als de huidige plannen effectief uitgevoerd worden, betekent dit dat er op Dams grondgebied geen op- en afritten zullen zijn. De dichtst bijzijnde op- en afritten zijn dan enerzijds Westkapelle en anderzijds Maldegem. In de vorm van ventwegen, ook wel 'langswegen' genoemd, bruggen en ondertunnelingen moet de vlotte mobiliteit voor de Da...

Zoals bekend is het dus de bedoeling om de in de jaren '70 aangelegde expresweg tussen Antwerpen en de kust om te vormen tot een autosnelweg. Kruispunten en verkeerslichten verdwijnen dus met de bedoeling de veiligheid te verhogen. Het aantal op- en afritten wordt dan ook beperkt en als de huidige plannen effectief uitgevoerd worden, betekent dit dat er op Dams grondgebied geen op- en afritten zullen zijn. De dichtst bijzijnde op- en afritten zijn dan enerzijds Westkapelle en anderzijds Maldegem. In de vorm van ventwegen, ook wel 'langswegen' genoemd, bruggen en ondertunnelingen moet de vlotte mobiliteit voor de Dammenaars volgens de projectverantwoordelijken echter gegarandeerd blijven. De omvorming van de N49 in Damme is opgevat in drie zones: zone A in Hoeke, zone B Lapscheure, en zone C tot aan de grens met Maldegem. De zone Hoeke is een prioritair project en de start van de werkzaamheden is daar in 2020-2021 voorzien. In Hoeke komt er een nieuwe brug op 'maaiveldniveau' over de Damse Vaart zodat de langsweg aan de noordzijde van de N49 via die nieuwe brug over de vaart kan. Het voordeel daarvan is dan het verkeer op die parallelweg niet in het centrum van Hoeke moet passeren en de bestaande brug ter hoogte van restaurant Noorderlicht enkel voor lokaal verkeer moet functioneren. Daar waar het fiets- en wandelpad naast de Damse Vaart deze nieuwe brug kruist, zal bovendien voorzien worden in een ondertunneling voor een veilige en vlotte doorgang. Wat Lapscheure betreft is de timing voor de aanvang van de werken nog niet geheel duidelijk maar in ieder geval is het daar de bedoeling dat de Vredestraat via een tunnel onder de snelweg doorgaat en dan niet terug aansluit op de Vredestraat maar wel op de Lapscheurestraat, buiten de dorpskern. Dit met als voordeel dat het verkeer tussen Damme en Knokke-Heist dan niet door de Lapscheurse dorpskern moet rijden. Wat de derde projectzone betreft, het laatste gedeelte tot aan Maldegem, wordt de bestaande brug over het Schipdonk- en Leopoldkanaal vernieuwd met daarnaast een nieuwe brug voor de parallelweg. Onder beide bruggen komt langs beide zijden van het tweelingkanaal een nieuwe weg. De weg aan de zuidkant verbindt Zoetendale met de brieversweg en de noordelijk weg is voor traag verkeer, zoals fietsers en landbouwvoertuigen, bestemd. In Den Hoorn wordt de snelweg ondertunneld om zo een verbinding te maken tussen de Waterpolder en de Hoornstraat. Om alle Dammenaars goed te informeren over de al lang geplande heraanleg van de N49 expresweg tot een volwaardige autosnelweg organiseert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in samenwerking met de Stad Damme een infomarkt. Deze infomarkt heeft plaats op woensdag 13 maart van 16 uur tot 20 uur in de Zaal Der Rozen, Doornstraat 90, in Den Hoorn bij Moerkerke. Via panelen en projecttafels kunnen de bezoekers alle voor hen nuttige info vernemen. Specialisten en projectverantwoordelijken van het Agentschap Wegen en Verkeer zullen er aanwezig zijn om op alle mogelijke vragen over de werkzaamheden een antwoord te bieden. Ook een delegatie van de Stad Damme is er van de partij.