Pieter Devos gidst je door het preteachen: “Als vader begrijp ik frustraties ouders”

Pieter Devos: "Ook ikzelf moet een evenwicht zien te vinden tussen mijn eigen werk en de begeleiding van onze kinderen." © (foto WME)
Redactie KW

Pieter Devos heeft als algemeen directeur van de scholengemeenschap vzw PoelbergOmmeland meer dan de handen vol om ‘zijn’ scholen, directeurs, leerkrachten en kinderen zo goed mogelijk door de coronacrisis te loodsen. En tussendoor begeleidt hij thuis zijn drie eigen kinderen in hun geworstel met ‘preteaching’ of aanlooplessen. “Ik mag mezelf echt wel een ervaringsdeskundige noemen.”

Onder de scholengemeenschap vzw PoelbergOmmeland vallen de Tieltse vrije basisscholen Heilige Familie, Het Spoor, ‘t Nieuwland, De Wijzer (Aarsele-Kanegem) en BLO-school De Vlinder. Buiten de stadsgrenzen maken ook de vrije basisscholen Mikado (Markegem) en Zeppelin (Dentergem) er deel van uit. Allemaal hebben ze hun eigen directeur, leerkrachten, kinderen en hun eigen DNA. Al waren de grootste uitdagingen in aanloop naar de ‘preteaching’ – van op afstand nieuwe leerstof aanbieden die later op school wordt herhaald – overal dezelfde: “De leerstof selecteren die hiervoor het meest geschikt is én er zo veel mogelijk kinderen proberen mee te bereiken”, zegt Pieter Devos. “Leerkrachten moeten met heel veel facetten rekening houden: de leerstof moet uitdagend genoeg zijn om de kinderen buiten de schoolmuren te prikkelen en tegelijk ook haalbaar voor elke leerling. Maar weinig ouders zijn immers geschoold om die ‘preteaching’ én pedagogisch én inhoudelijk te begeleiden, wat natuurlijk ook niet de bedoeling kan zijn. Bovendien moet de leerstof er zich toe lenen om online te geven.”

Waarschijnlijk zijn niet alle ouders en kinderen even vlot bereikbaar via de digitale kanalen?

“Hoewel we voor de coronacrisis al sterk inzetten op digitale communicatie is er veel tijd en energie in gekropen om alle kinderen en ouders te bereiken. Niet iedereen bezit thuis de benodigde ICT-middelen of is simpelweg de taal niet machtig, maar toch zijn we ook in de scholen met de meeste kinderen uit kwetsbare gezinnen uitgekomen op een bereikpercentage van 90 tot 95 procent. Of al die leerlingen ook effectief hun taken zullen uitvoeren, valt nog af te wachten. Maar ik wil benadrukken dat de aanlooplessen niet staan of vallen met online lesgeven. Er kan nog altijd met papieren lesbundels, aangevuld met telefonisch contact, worden gewerkt.”

Hoe gaan jullie om met de vraag naar computers vanuit gezinnen die er geen hebben?

“Via een eenvoudige overeenkomst met de school geven we laptops in bruikleen. Die computers – een paar honderd voor de hele scholengroep – staan anders toch maar stof te vergaren in ICT-lokalen of op laptopkarren. Op vandaag hebben we ruim het aanbod om de vraag te beantwoorden. Trouwens, een computer lost niet alle problemen op. Soms krijg je met een gebrek aan internetverbinding te maken. Er bestaan wel mogelijkheden om over gratis internet te beschikken, maar dan moet je dicht genoeg bij een hotspot kunnen werken. In elk geval hebben we een ICT-team klaarstaan voor technische ondersteuning.”

Met het basisonderwijs staan jullie nog maar aan het begin van de hele exit uit de lockdownmaatregelen. Vreest u de dag niet dat de scholen moeten heropenen? Jullie zullen verplicht worden om ook in de klassen ‘social distance’ in acht te nemen, maar scholen als Het Spoor en De Vlinderen kreunen zo al onder manifest plaatsgebrek.

“Dan gaan we ons moeten organiseren opdat er voldoende afstand tussen de kinderen kan worden bewaard. Allerlei voorstellen doen momenteel de ronde zoals per klas ‘s morgens de ene helft leerlingen te laten komen en in de namiddag de andere helft. Ik verwacht dat men zo’n heropstart vooraf goed zal onderzoeken.”

“Discussie over verlenging schooljaar wordt vooral door de media gevoerd”

“Ik hoor het graag zeggen dat de scholen straks niet als labo voor de exitstrategie mogen dienen, maar probeer leerkrachten maar eens voldoende te beschermen wetende dat kleuters en leerlingen uit de lagere graad van het lager onderwijs graag dicht komen en ook dicht bij elkaar spelen. Lesgeven met een mondmasker is ook niet evident.”

Behalve directeur van een hele scholengroep bent u thuis ook vader van drie kinderen. Hoe verloopt de combinatie school en werk daar?

“Aangezien mijn vrouw laborante is en nu natuurlijk zwaar wordt opgezogen door haar werk, moet ik een evenwicht zien te vinden tussen mijn eigen werk en de begeleiding van onze kinderen in hun schoolwerk. Ik heb het geluk dat ik nogal wat taken thuis kan uitvoeren, maar het is een lastige evenwichtsoefening. Ik merk vooral dat Theo, onze jongste die in de derde kleuterklas zit, nu meer aandacht vraagt. Alleen spelen wordt op den duur lastig en hij mist zijn vriendjes. Gelukkig zijn onze twee dochters oud genoeg om hem wat te helpen opvangen. Ja, ik mag mezelf op dit moment echt wel een ervaringsdeskundige noemen. (lacht) Ik begrijp dus de frustraties van ouders.”

Slotvraagje: hoe bekijkt u de suggestie van Vlaams onderwijsminister Ben Weyts om het schooljaar indien nodig te rekken en de grote vakantie in te korten?

“Die discussie, waar het nog veel te vroeg voor is, wordt vooral door de media gevoerd. Wij zijn daar niet mee bezig. In het basisonderwijs hebben we het voordeel dat we geen einddoelen moeten halen na elk leerjaar, maar op het einde van de lagere school. Leerstof die dit schooljaar niet wordt verwerkt, kan eventueel doorschuiven naar volgend schooljaar. Daar zullen leerkrachten onderling wel de juiste afspraken over maken.”

Privé

Pieter Devos (42) woont met zijn vrouw Gaëlle Van Severen en hun kinderen Theo (6), Laurice (12) en Maxine (14) in Oostrozebeke.

Loopbaan

Hij is sinds vier jaar directeur van de scholengemeenschap vzw PoelbergOmmeland. Daarvoor was Pieter acht jaar directeur van de vrije basisschool De Wijzer in Aarsele en Kanegem.

Vrije tijd

Bestuurslid van de Provinciale Ponycommissie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier