Pieter De Wulf (Comedyshows ): “Mogen optreden voor slechts 1/3 van de zaal, dat is niet betaalbaar”
De evenementensector in het algemeen zit in een diep dal. Hoelang het nog zal duren eer organisatoren optredens mogen organiseren is nu nog niet geweten. Ook Pieter De Wulf uit Brugge ziet een prachtig jaar 2020 verloren gaan door de coronacrisis. “We hebben een kleine 100 shows verplaatst van data. Als we terug mogen beginnen, moeten we alle zitjes mogen verkopen, anders is dat financieel niet haalbaar”, benadrukt Pieter, zaakvoerder van Groep24 (Comedyshows, Show-Time, Promobom, Monopoly, Nicolas).
Op 10 maart jl. stelde Comedyshows nog ‘Nicholas’ voor in De Haan. Dit was een try-out voor zijn nieuwe show ‘Decipiatur’, die eigenlijk eind maart in première moest gaan. De tour werd verplaatst. De première is nu voorzien in Brugge op 24 oktober 2020. “Gans de tournee is herschikt en staat op www.nicholasarnst.be. Het was een ganse puzzel om alle data opnieuw in te plannen”, zegt Pieter. “Qua comedy hadden we op 7 maart in CC Het Perron te Ieper onze laatste show met Preuteleute, die aan hun laatste shows bezig waren van een énorm succesvolle tournee ‘Nog ene kè’. We hebben drie shows moeten verschuiven naar het najaar. Gelukkig zat deze tournee al op z’n eind en was de impact dus nog beperkt. Maar ook shows van Lieven Scheire, Urbanus, Jacques Vermeire, Bart Cannaerts, Alex Agnew en nog vele anderen moesten we verplaatsen”, zucht Pieter.
Hoeveel shows werden er verplaatst ? Een idee van het totale aantal ?
Pieter : “Dit gaat over tientallen shows. Voor Comedyshows.be hebben we een speciale pagina met alle nieuwe data erop www.comedyshows.be/corona. Maar we moesten ook een 30-tal bedrijfsoptredens met Nicholas annuleren. En ook shows van Lil’ Kleine en Laura Tesoro die we met Show-Time.be organiseren zijn verplaatst naar volgend seizoen. Alles bij elkaar een kleine honderd shows vrees ik.”
Welke financiële impact geeft dat voor een bedrijf als Comedyshows, die zich in 2019 nog meer profileerde op deze markt met sterke voorstellingen zoals Preuteleute (in 2019/2020), de nieuwe Jacques Vermeire-shows, enz.
Pieter : “Het is moeilijk om een exacte berekening te maken. We hebben zeer veel shows verplaatst en hopen de inkomsten te recupereren na de zomer. Maar sommige shows kunnen door agenda problemen geen nieuwe datum krijgen. We hebben ook minder tijd om reclame te maken en er zullen mensen zijn die afhaken door een onveiligheidsgevoel. Ik denk dat het verlies aan inkomsten honderdduizenden euro’s zal zijn. Ook onze tak die de publiciteit verzorgt voor quasi alle grote West-Vlaamse culturele evenementen Promobom ligt volledig plat. Pas nu druppelen er weer wat campagnes binnen van bijvoorbeeld ‘t Zwin.”
Wat doe je met uw team (of technisch werkloos ?) in deze coronaperiode ?
Pieter : “Gans ons team, dertien man sterk, staat helaas op technische werkloosheid. We horen diverse verhalen over hoe en wat we kunnen heropstarten, maar niks is momenteel al duidelijk. Elke dag krijgen we andere informele informatie doorgespeeld. Gisteren hebben we conform de veiligheidsvoorschriften een briefing gedaan rond de laatste stand van zaken, op vraag van ons personeel, maar helaas moeten we hen vragen nog wat geduld te oefenen.”
Hoe zie je de toekomst evolueren ?
Pieter : “We hopen dat de Nationale Veiligheidsraad ons snel duidelijkheid geeft. We hopen dat we niet moeten spelen voor 1/3 van de capaciteit, want dat is gewoonweg niet betaalbaar. Dergelijke maatregelen zijn rampzalig en worden naar voor geschoven door mensen van buiten onze sector. Een niet gesubsidieerde organisatie als de onze kan daar financieel gewoonweg niet in meestappen. Van zodra shows weer toegelaten worden, denk ik wel dat er een snel herstel kan komen. Ook na de aanslagen in Brussel herstelde het vertrouwen redelijk snel bij ons publiek. Als vliegtuigen kunnen vliegen met 400 man opeengepakt en een interne luchtcirculatie lijkt me een theaterzaal met enkel volk uit de buurt ook geen probleem.”
Wat doe je in deze coronatijden ?
Pieter : “We breiden ons Monopoly aanbod uit. We lanceren speciale edities voor de Belgische markt. Zo hadden we onlangs nog een Monopoly FC De Kampioenen en een Monopoly Koers met Philippe Gilbert en Remco Evenepoel dat we aankondigden. Voor deze unieke uitgave gaat Groep 24 een samenwerking aan met Squadra Sports Management, één van de toonaangevende sportmanagementbureaus in het wielrennen onder leiding van Dries Smets. Deze editie biedt de uitgelezen kans om het populairste spel ter wereld in een koersjasje te zien en de monumenten al spelend te verkennen. Het spel wordt uiteraard niet toevallig in aanloop naar het drukbezette koersnajaar gelanceerd. De koersliefhebbers kunnen beslissen over de meest gewaardeerde helling uit de voorjaarsklassiekers. Er kan gestemd worden op een shortlist van verschillende iconische passages en hellingen om de duurste helling op het spelbord te bepalen. Het is een heel sterk Monopoly-koersspel dat nu al aanslaat.” (PADI)
Info : www.groep24.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier