"Ik heb geen zittend gat." Een understatement vanjewelste, want in die vier decennia heeft Pierre Fivet zo niet de hele wereld, dan toch de halve wereld afgedweild. En zeggen dat het allemaal begon met een vakantiejob. "Als koetsier in Brugge", vult Pierre aan. "Ik hield van het contact. Trouwens, koetsier was een zeer lucratieve studentenjob. Maar niet de job van mijn leven. Vandaar dat ik besloot om verder te studeren meer bepaald toerisme in Brugge. Een mooie periode. Ik heb er zelfs mijn vrouw leren kennen."
...

"Ik heb geen zittend gat." Een understatement vanjewelste, want in die vier decennia heeft Pierre Fivet zo niet de hele wereld, dan toch de halve wereld afgedweild. En zeggen dat het allemaal begon met een vakantiejob. "Als koetsier in Brugge", vult Pierre aan. "Ik hield van het contact. Trouwens, koetsier was een zeer lucratieve studentenjob. Maar niet de job van mijn leven. Vandaar dat ik besloot om verder te studeren meer bepaald toerisme in Brugge. Een mooie periode. Ik heb er zelfs mijn vrouw leren kennen." "Als stageplek had ik de dienst Toerisme in Brugge aangevraagd, maar het werd stagiair in een Neckermann-kantoor in Oostende. Na mijn stage ben ik er gebleven, waarna ik het kantoor in Brugge heb opgestart. Nadien ben ik in het hoofdkantoor in Gent beginnen werken." Daar bekleedde Pierre verschillende topfuncties, zoals die van Senior Manager Distribution Neckermann.In de loop der jaren is de toeristische sector enorm geëvolueerd. En Pierre was er altijd bij, vanop de eerste rij. Zoals die periode - begin jaren 1990 - toen ze bij Neckermann de Dominicaanse Republiek op de markt hebben gezet. Dertig jaar geleden had nog niemand in België van de Dominicaanse Republiek gehoord, laat staan dat men dit Caribisch land kon situeren. "Ik zie mij nog zitten met een wereldkaart op mijn bureau opengevouwen, op zoek naar de Dominicaanse Republiek. Ik trok daarheen met een collega en was apetrots dat we een contract voor een 'all-inclusive'-hotel hadden binnengehaald. Ik hoor het mij nog zeggen aan mijn baas: zelfs de drank en de sigaretten aan de bar zijn gratis. Iedereen stond aanvankelijk sceptisch tegenover het all-inconcept. Meer zelfs, men vond het ietwat raar. Gratis cocktails. Stel je voor! Maar kijk, intussen is all-inclusive niet meer weg te denken in de toeristische wereld, en heeft het voor een ware revolutie gezorgd."De scherp geprijsde all-inreizen naar de Dominicaanse betekenden ook het begin van de democratisering van het toerisme. Geen kwaad woord over het begrip 'massatoerisme' bij Pierre Fivet. "Hoe kan men daartegen zijn? Vroeger waren bestemmingen als Thailand en de Caraïben exclusieve bestemmingen voor de 'happy few'. Maar touroperators als Neckermann, Thomas Cook en Tui hebben voor een democratisering van het toerisme gezorgd. Nu kan ook Jan Modaal verre reizen maken, en de wereld ontdekken. Toch mooi."Ondertussen staat de tijd niet stil, en is ook de toeristische wereld onderhevig aan allerlei noodzakelijke veranderingen. "Helemaal juist opgemerkt", zegt Pierre. "De Belgische touroperatormarkt is geëvolueerd van artisanaal naar internationaal. Ook de digitalisering heeft voor een ware revolutie gezorgd. Vroeger wachtten de mensen ongeduldig op de nieuwe zomerbrochures op papier. Tegenwoordig kan iedereen op gelijk welk moment online naar de beste aanbiedingen gaan zoeken. In geen enkele sector heeft de digitalisering voor zo'n ommekeer gezorgd als in het toerisme. Sommige klanten weten meer over een bepaalde bestemming dan onze reisagenten."Betekent dit niet het einde van de traditionele touroperators willen wij meteen weten. "Neen", klinkt het resoluut. 'Er is niks mis met een pakketreis naar Spanje, Egypte of Griekenland, en dit marktsegment zal altijd belangrijk blijven. Want mensen willen zekerheid, en die krijgen ze bij een touroperator. Er is ook de nodige knowhow en ervaring. Dit soort skills moet je opbouwen.""En laten we eerlijk zijn: niet iedereen heeft zin en tijd om voortdurend het internet af te speuren naar de beste deals. Er zijn nog genoeg mensen die alles uit handen willen geven, en enkel willen genieten. Ik ga je iets bekennen; onze familiereizen worden altijd door mijn vrouw geregeld", glimlacht Pierre. "Wie zelf alles bij mekaar moet puzzelen, is soms - en ik herhaal: soms - goedkoper af, maar als er iets misloopt, dan sta je er alleen voor. Aan recente voorbeelden geen gebrek."Rustig achteroverleunen zit er voor Pierre Fivet momenteel nog niet in. Want hij is ook actief bij ABTO, de Association of Belgian Travel Organisers, een vereniging die de belangen van de voornaamste Belgische touroperators behartigt. Daar zit Pierre in de raad van bestuur. Hij is er tevens woordvoerder. En er is Club Brugge, de voetbalploeg van zijn hart. Ondertussen blijft Pierre zich nog tot eind september voluit geven bij Vacansoleil.En daarna? "Dat zien we wel. Niets hoeft nog voor mij. Ik laat alles gewoon op mij afkomen. Ondertussen ben ik mijn eigen streek aan het ontdekken. Zoals onlangs bijvoorbeeld. Mijn vrouw en ik zijn vanuit Brugge naar Diksmuide gefietst, hebben daar in een B&B overnacht en zijn vervolgens naar Nieuwpoort verder gereden. Zalig gewoon. Ik hou van luxe, maar kan evengoed van de gezelligheid van een toffe camping genieten."Vanaf oktober wacht voorlopig een lege agenda. Toch schrikt dit vooruitzicht Pierre niet af. "Er zijn al enkele touroperators en bedrijven - ja, zelfs scholen - die met mij contact hebben opgenomen. Maar niks hoeft. Ik wil me enkel nog engageren voor kleinschalige projecten die ik zelf zie zitten. Op mijn eigen ritme. Ik wil voor het eerst in mijn leven mijn eigen agenda bepalen. En verder genieten van het leven."Als afsluiter polsen we bij Pierre nog naar zijn droombestemming. Daarover hoeft Pierre niet lang na te denken. "Vietnam en Zuid-Afrika staan nog op mijn to-dolijst. Maar ook hier. We zien wel. Want ook dichtbij vallen er nog talrijke pareltjes te ontdekken. Misschien is dit wel het enige - weliswaar kleine - voordeel aan de coronacrisis: men hoeft niet per se ver te reizen om voluit te genieten", besluit Pierre Fivet.(Igor Vandenberghe)