Op drukke dagen is het sowieso even wachten vooraleer je de veerboot tussen het centrum van Oostende en de Oosteroever kan nemen. Op normale capaciteit mogen er 50 passagiers mee aan boord. Door de coronamaatregelen werd dat aantal beperkt tot 11 mensen die per keer mee mogen varen naar de overkant van de havengeul. Alle passagiers moeten, net als bij het openbaar vervoer, ook een mondmasker dragen van zodra ze het ponton betreden. Die regels worden aangegeven, maar toch heeft niet iedereen daar begrip voor. Dinsdag kw...

Op drukke dagen is het sowieso even wachten vooraleer je de veerboot tussen het centrum van Oostende en de Oosteroever kan nemen. Op normale capaciteit mogen er 50 passagiers mee aan boord. Door de coronamaatregelen werd dat aantal beperkt tot 11 mensen die per keer mee mogen varen naar de overkant van de havengeul. Alle passagiers moeten, net als bij het openbaar vervoer, ook een mondmasker dragen van zodra ze het ponton betreden. Die regels worden aangegeven, maar toch heeft niet iedereen daar begrip voor. Dinsdag kwam het zelfs tot een geval van agressie waarbij de medewerker van DAB Vloot zijn mondmasker werd afgetrokken en een passagier dicht bij zijn gezicht schreeuwde. De politie werd er bijgehaald en het personeel legde het werk neer voor de rest van de dag. Een dag later is het betrokken personeelslid niet aanwezig, maar er werd wel security voorzien aan de ingangen. Het personeel is blij met de maatregel. "We hebben vooral problemen met mensen die geen mondmasker dragen. Ze mogen volgens de regels wel een sjaal voor hun mond houden, maar geen trui. Dat zorgt voor heel wat discussies en dinsdag liep het inderdaad uit de hand", vertelt matroos bij DAB Vloot Sofie Akkermans. "Ik was er zelf niet bij, maar ik kom het ook vaker tegen dat mensen boos worden. Wij zijn altijd het slachtoffer omdat wij het eerste aanspreekpunt zijn, maar wij bepalen de regels niet. De meeste mensen zijn echter wel vriendelijk hoor, maar er zijn altijd een paar die vinden dat wij niet moeten zeggen wat zij moeten doen."Het incident van dinsdag was een druppel te veel voor het personeel. "Als mensen al fysiek een mondmasker aftrekken en beginnen te roepen in iemand zijn gezicht in deze coronatijden dan gaat het wel ver. We wilden vooral een signaal geven dat er iets moest gebeuren. We zijn heel blij met de extra security omdat mensen zo al vooraf gewezen worden op de regels. Ze mogen het ponton gewoon niet betreden als ze niet in orde zijn. Voordien had je wel eens een situatie waarbij iemand een halfuur stond aan te schuiven en dan niet mee kon omdat hij geen mondmasker of sjaal had. Toch is dat geen reden om dit op ons uit te werken, wij doen ook maar onze job", zegt Sofie nog. Er wordt ondertussen wel nog gekeken om de affichering met de regels te optimaliseren.Opvallend is dat er eigenlijk weinig reden is om geen mondmasker bij te hebben. Bij de toiletten aan beide kant van de havengeul vlak voor het ponton waar de veerboten aanmeren worden mondmaskers te koop aangeboden voor 2 euro. Navraag leert dat heel wat mensen hier een exemplaar aanschaffen omdat ze geen mondmasker bij hadden.(LB)