Perronverhoging station Waregem eindelijk op komst, maar: “Met de NMBS weet je nooit”

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Redactie KW

Komt de langverwachte perronverhoging in het station van Waregem in stroomversnelling? Het heeft er alle schijn van, na enkele hoopgevende mededelingen tijdens de gemeenteraad van dinsdagavond. Voor raadslid Anneke Vanheusden (CD&V), die al 20 jaar ijvert voor de aanpassing, zou het een persoonlijke overwinning zijn. “De trein nemen, is een lijdensweg. Maar als die verhoging er komt, ga ik het zeker opnieuw doen.”

Voor rolstoelgebruikers en minder mobiele mensen is het quasi onmogelijk om de trein te nemen in Waregem, omdat het hoogteverschil tussen het perron en de trein duizelingwekkend is. Bovendien is er maar één lift, waardoor perron twee en drie al helemaal ontoegankelijk zijn. Onder druk van het stadsbestuur beloofde de NMBS al talloze keren om het station rolstoelvriendelijk te maken. De laatste keer gebeurde dat bijna drie jaar geleden: de aanpassingswerken zouden in 2019 starten en in 2020 afgerond zijn. Dat gebeurde niet.

Tijdens de gemeenteraad van dinsdagavond polste Groen-fractieleider Inge Vandevelde nog maar eens naar een stand van zaken rond het station, en daarbij konden schepen van Mobiliteit Philip Himpe (CD&V) en burgemeester Kurt Vanryckegem (CD&V) fijne beloftes overbrengen.

foto PNW
foto PNW

“In het laatste federaal regeerakkoord is er meer geld voorzien voor infrastructuurwerken en daar zit gelukkig onze perronverhoging prioritair tussen. De timing is van 2023 naar 2022 vervroegd, al moeten we daar voorzichtig mee zijn. Met de NMBS weet je nooit”, zei de burgervader. De plaatsing van nieuwe roltrappen en liften is trouwens nu al van start gegaan.

Strijd van Anneke Vanheusden

Voor één Waregemnaar in het bijzonder is dit goed nieuws. Gemeenteraadslid Anneke Vanheusden (40), die met een extreme variant van reumatoïde artritis kampt, was tot 1999 een fervent treinreiziger. “Hoewel het personeel mij en mijn rolstoel al jaren op de trein tilde, liep het op een dag fout. We kwamen aan in Waregem en niemand wilde mij van de trein halen, dus ik moest verder naar Kortrijk”, vertelt Anneke, die nooit meer de trein nam en er een heuse strijd van maakte. “Omdat ik zo razend was, regelde het stadsbestuur een gesprek met toenmalig NMBS-topman Etienne Schouppe.”

“Dat gesprek was op zich positief. ‘Madammeke, we gaan dat zeker in orde brengen’, zei hij. Maar ik was de deur nog niet uit, of ik hoorde hem ‘maar ze zal toch niet mogen denken dat het in de eerste 20 jaar zal gebeuren’ zeggen tegen een medewerker. Hallucinant. Al heeft Schouppe uiteindelijk gelijk gekregen”, lacht Anneke, die in haar strijd gesteund wordt door de burgemeester. “Kurt houdt me telkens op de hoogte als hij communicatie ontvangt van de NMBS, dus ik was al op de hoogte van de timing.”

Aangepaste wagen na fiasco

Als de aanpassing er effectief komt, dan zal Anneke zeker opnieuw de trein nemen. Als oprichter en voorzitter van de Powerchair Hockey Foundation moet ze vaak de baan op met haar aangepaste wagen. “Die heb ik gekocht na het NMBS-fiasco. Toen een vervanging zich vorig jaar opdrong, heb ik even getwijfeld, want het is een heel dure zaak. Toch ben ik blij dat ik het gedaan heb, want de vorige belofte heeft de NMBS niet nagekomen. Ik hoop dat ze het nu wél doen, dan kan ik in de toekomst mijn auto wat vaker in de garage laten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier