"De passagiersvluchten op onze luchthaven liggen zo goed als stil", luidt het. "Op een paar essentiële vluchten na, zoals repatriëringsvluchten, medische vluchten, inspectievluchten voor offshore en minimale activiteiten op apron 3 voor general aviation (onder meer zakenluchtvaart), is er verder geen vluchtverkeer met passagiers te bespeuren. Deze ongeziene crisis slaat diepe kloven in de luchtvaart als het op regulier vliegverkeer aankomt."
...

"De passagiersvluchten op onze luchthaven liggen zo goed als stil", luidt het. "Op een paar essentiële vluchten na, zoals repatriëringsvluchten, medische vluchten, inspectievluchten voor offshore en minimale activiteiten op apron 3 voor general aviation (onder meer zakenluchtvaart), is er verder geen vluchtverkeer met passagiers te bespeuren. Deze ongeziene crisis slaat diepe kloven in de luchtvaart als het op regulier vliegverkeer aankomt.""Dat staat in schril contrast met de voorlopig goede cargoactiviteiten op Oostende, meestal ook met medisch materiaal en hulpgoederen. De cijfers voor de maand april zijn zéér goed. Zo nam het verhandelde volume toe van 1.846 ton in april 2019 tot 5.284 ton in april 2020. Dit resultaat sluit aan bij het ijzersterke eerste kwartaal van 2020. De luchthaven verwerkte tijdens de eerste drie maanden van dit jaar bijna 10.000 ton tegenover 6.500 ton diezelfde periode vorig jaar. Dat is 53 procent erbij. Gezien van januari tot eind april, handelden we 83 procent meer cargo af.""Corona ligt mee aan de oorzaak van de opmerkelijke stijging van het totale vrachtvolume. Door het wegvallen van de intercontinentale passagiersvluchten en hun vrachtcapaciteit, is er wereldwijd nood aan full-cargo capaciteit. Daar kan ook de luchthaven van Oostende in tijden van corona haar steentje toe bijdragen. Deze extra chartervluchten deden het volume dat verhandeld werd op de luchthaven pieken." "De karakteristieken van onze cargoluchthaven in Oostende hebben we dan ook mee", glunderen ze bij Ostend Bruges International Airport. "De nabijheid van onze luchthaven bij twee zeehavens, het vlotte mobiliteitsnetwerk rondom de luchthaven en onze goede ligging voor distributie binnen Noord-Europa, maar ook de UK, zijn grote troeven. Daarbovenop is er méér dan voldoende beschikbare capaciteit, zijn we 24/7 geopend en is er geen slotcoördinatie noch beperkingen.""Inmiddels is onze luchthaven zich via een interne werkgroep volop aan het voorbereiden op een heropstart van de passagiersvluchten de komende weken. Daar zal onze focus liggen op twee nieuwe kernwaarden voor de passagiers: veiligheid en gezondheid. Naast de slogan Fly relax, fly regional, zal de luchthaven de komende maanden ook communiceren onder de noemer Fly safe, fly healthy", zegt ceo Marcel Buelens. "We zetten ons schrap voor de toekomst met een gezonde dosis realiteitszin, hoop en vertrouwen."(HH)