Parochiaal centrum en drie huizen wijken voor Steenbruggebrug

Zo zullen de twee nieuwe bruggen er in Steenbrugge over enkele jaren uitzien: een vaste hoge brug voor de auto's en en aparte fietsers- en voetgangersbrug. © gf
Stefan Vankerkhoven

Parochiaal centrum ‘t Centrum in Assebroek én drie huizen moeten wijken voor de nieuwe Steenbruggebrug. Dat blijkt uit het voorontwerp van de brug, dat donderdagnamiddag werd voorgesteld aan de buurtbewoners. Het ontwerp belooft een vlottere doorstroming van het verkeer op de weg én het water. Al dreigt de aanleg een verkeersinfarct te veroorzaken.

De Brugse regio vormt een grote uitdaging voor de binnenvaart. Water bracht de stad tot bloei en bepaalde het uitzicht van de streek, maar water dwars door de stad is niet altijd evident. Mobiliteitsbehoeften veranderen, ook op onze waterwegen. Daarom werkten De Vlaamse Waterweg nv, de stad Brugge, de gemeente Oostkamp, Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn aan een toekomstvisie voor de Steenbruggebrug, die de behoeften van binnenvaart en wegverkeer moet verzoenen.

(Lees verder onder de video)

https://www.youtube.com/watch?v=oMbDNWAdwfU

Bovendien zal het voorontwerp volgens Karen Buyse, woordvoerder van De Vlaamse Waterweg, de beleving van het kanaalzicht aan Steenbrugge versterken. “De wegbrug krijgt een slank wegdek en open aanloophellingen aangemeten, wat de omgeving licht en ruimtelijk doet aanvoelen. Dat schept vervolgens kansen voor de invulling van de zone rond de brug.

7 meter hoog

Tussen Brugge en Oostkamp komt een hoge, vaste liggerbrug die komaf maakt met wachttijden voor het wegverkeer. Ze wordt uitgerust met een afzonderlijke busbaan. De nieuwe brug komt op dezelfde plek als de huidige. Zo blijft de ruimte beschikbaar voor diverse invullingen en kunnen bestuurders eenvoudig de oversteek maken aan de gebruikelijke snelheid. Het wordt een exemplaar van zeven meter hoog, waar schepen onderdoor kunnen met drie lagen containers. Fietsers en voetgangers krijgen een vlakke, beweegbare draaibrug om makkelijk en veilig het kanaal te kruisen. Deze autovrije oversteekplaats zal aansluiten op fietsroute De Groene Gordel.

(lees verder onder de foto)

De keerzijde van de medaille is dat door het rechttrekken van die bocht het parochiaal centrum, drie huizen en de parking van buurtwarenhuis AD Delhaize moeten verdwijnen.
De keerzijde van de medaille is dat door het rechttrekken van die bocht het parochiaal centrum, drie huizen en de parking van buurtwarenhuis AD Delhaize moeten verdwijnen.© Davy Coghe

Voor een behouden vaart voor schepen, wordt de bocht in het kanaal Gent-Oostende recht gemaakt. Zo hoeven schippers geen moeilijke manoeuvres meer uit te voeren aan een lage snelheid. Waar nu nog de bocht ligt, zal in de toekomst ruimte vrijkomen voor fauna en flora, alsook een groene ontmoetingsplek voor de buurt. Voorts worden er opnieuw heel wat parkeerplaatsen voorzien tussen het kanaal en het kruispunt aan de Meulestee.

Onteigeningen

De keerzijde van de medaille is dat door het rechttrekken van die bocht het parochiaal centrum, drie huizen en de parking van buurtwarenhuis AD Delhaize moeten verdwijnen. Dat betekent een onteigening en het zoeken naar een nieuwe plek voor dat centrum.

Volgens urbanisatieschepen Franky Demon (CD&V) is er inmiddels voor die problemen een oplossing gevonden. “De drie huiseigenaars hebben een compromis getekend voor de verkoop van hun huizen en er komt een nieuw parochiaal centrum even verder in de straat, op de plek waar nu de ‘park & ride’-randparking is. Met het geld van de onteigening zal een nieuw parochiaal centrum kunnen gebouwd worden. Daardoor wordt de capaciteit van die randparking weliswaar beperkt tot honderd auto’s. De vraag dringt zich op of deze parking op termijn een randparking blijft of een buurtparking wordt.”

(lees verder onder de foto)

Fietsers en voetgangers krijgen een vlakke, beweegbare draaibrug om makkelijk en veilig het kanaal te kruisen. Deze autovrije oversteekplaats zal aansluiten op fietsroute De Groene Gordel.
Fietsers en voetgangers krijgen een vlakke, beweegbare draaibrug om makkelijk en veilig het kanaal te kruisen. Deze autovrije oversteekplaats zal aansluiten op fietsroute De Groene Gordel.© gf

“Hoe dan ook, er is afgesproken met De Vlaamse Waterweg dat het parochiaal centrum tijdens de werken zijn werking kan blijven vervullen. Pas als het nieuwe centrum gerealiseerd is, wordt het oude afgebroken. De vrachtwagens die moeten laden en lossen bij AD Delhaize, zullen na de realisatie van de bruggen de huidige parking van het oude parochiaal centrum kunnen gebruiken. Ik zie op dat vlak geen problemen meer.”

Aannemer zoeken

De komende weken en maanden worden de milieueffecten verder in kaart gebracht: de te verwachten gevolgen voor mens, natuur en landschap. In 2020 volgt het definitief ontwerp. Wanneer dat klaar is, start de aanstellingsprocedure voor een aannemer en worden de nodige vergunningen aangevraagd. Pas daarna kunnen de werken starten.

Karen Buyse benadrukt dat de nieuwe bruggen aan Steenbrugge en de bochtaanpassing in het kanaal deel uitmaken van Seine Schelde Vlaanderen. “Met dit binnenvaartproject investeren Europa en De Vlaamse Waterweg nv in de toekomst van transport via de waterweg. Stadsvaart verzoent de mobiliteitsbehoeften van de binnenvaart met die van het wegverkeer. Meer binnenvaart betekent minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu.”

Noodbrug?

Volgens schepen Franky Demon zal de bouw van de nieuwe bruggen twee à drie jaar duren. “Ik pleit daarom voor een noodbrug. Drie jaar lang het verkeer omleiden via Sint-Michiels en Oostkamp zal onvermijdelijk tot een verkeersinfarct en veel sluipverkeer in beide dorpskernen leiden. Dat moet absoluut vermeden worden.”

Het voorontwerp van de wegbrug.
Het voorontwerp van de wegbrug.© gf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier