De bedoeling van het stadsbestuur is om zo een volledig groene as te creëren doorheen de stad van ongeveer drie hectare groot. Van aan de Groeningelaan, via het Plein en de Houtmarkt, tot aan het Begijnhofpark. Het effectieve park komt er wel pas in 2022. In een eerste fase is het deel van de parking dat uiteindelijk moet verdwijnen, nu al afgesloten.
...

De bedoeling van het stadsbestuur is om zo een volledig groene as te creëren doorheen de stad van ongeveer drie hectare groot. Van aan de Groeningelaan, via het Plein en de Houtmarkt, tot aan het Begijnhofpark. Het effectieve park komt er wel pas in 2022. In een eerste fase is het deel van de parking dat uiteindelijk moet verdwijnen, nu al afgesloten. VBS Sint-Jozef, gelegen recht tegenover de parking, is immers ook aan het ontharden op de speelplaats. "Daardoor verliezen we voor een tijdje een derde van onze speelplaats. Dit project komt dus net op tijd!", klinkt het enthousiast.De school zal gebruik maken van de ruimte van 2.700 m² tijdens de pauzes en na de schooluren. Maandagochtend werd er al gedanst van plezier tijdens de eerste schooldag. Daarbuiten zijn ook buurtbewoners en andere kindjes welkom. "Bedoeling is om in overleg te treden met mensen uit de buurt en de kinderen zelf. Wat zien zij hier graag verschijnen?", aldus schepen Arne Vandendriessche (Team Burgemeester). De betonnen vlakte ziet er nu nog wat saai uit, maar graffitikunstenaars zullen daar binnenkort verandering in brengen", belooft hij.Het project reduceert de 118 parkeerplaatsen aan de Groeningelaan tot 40. Daarvan zijn er dertien Shop & Go plaatsen (waar ouders hun kinderen kunnen afzetten), zeventien zijn gereserveerd voor bewoners en tien voor mensen met een handicap. "Wie een dagje wil gaan shoppen hoort ondergronds te parkeren", benadrukt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). "Parking Veemarkt telt 250 plaatsten. De inrit ligt nog geen 100 meter verderop. Het eerste uur sta je er gratis."Met de ontharding van de betonnen vlakte hoopt het stadsbestuur ook het klimaat een handje te helpen. Tijdens hittegolven zorgt groen in de stad immers voor een daling in temperatuur. En tijdens hevige regenbuien kan ontharde grond veel meer water slikken dan beton.Op dit moment werden al een aantal veranderingen in de buurt doorgevoerd. Naast het afzetten van het grootste deel van de parking, is de straat nu ook autoluw. "We proberen er een semi-schoolstraat van de maken", aldus schepen Weydts. "Ouders zetten hun kinderen af op de Shop & Go plaatsen. Via de nu lege parking creëren we een veilige looplijn die hen naar het zebrapad brengt waar ze kunnen oversteken naar hun school."Daarnaast kan links afslaan na de parking, en er zo rond rijden, niet meer met de auto. Het straatje waar je de doorsteek kan maken is enkel nog toegankelijk voor fietsers en voetgangers. "We gaan nu het een en ander proberen, zoals picknickbanken", belooft schepen van Bouwen Wout Maddens (Team Burgemeester). "Eind volgend jaar zullen we evalueren en kijken wat werkt. Daarna zal ontwerpbureau Cnockaert uit Wervik een plan voor een nieuw park opmaken. Dat wordt dan ten uitvoer gebracht vanaf 2022."