In de gemeenteraad van dinsdag 20 november vroeg oppositielid Maurice Vanmarcke (De Eendracht) zich af of het mogelijk is om enkele doorgangen te maken in de haag langs de Landergemstraat. De haag langs het fietspad aan de rechterkant, komende van de Kerkstraat, moet de fietsers beschermen tegen de voorbijrazende auto's. Sinds enkele jaren kan er ook geparkeerd worden op enkele plaatsen aan de andere kant van die haag. En net daar zit het probleem.
...

In de gemeenteraad van dinsdag 20 november vroeg oppositielid Maurice Vanmarcke (De Eendracht) zich af of het mogelijk is om enkele doorgangen te maken in de haag langs de Landergemstraat. De haag langs het fietspad aan de rechterkant, komende van de Kerkstraat, moet de fietsers beschermen tegen de voorbijrazende auto's. Sinds enkele jaren kan er ook geparkeerd worden op enkele plaatsen aan de andere kant van die haag. En net daar zit het probleem."Als ik mijn auto parkeer en met de kinderen naar het voetpad wil, moet ik eerst een heel eind langs de straat wandelen omdat je simpelweg niet over die haag heen kan", vertelt raadslid Vanmarcke. Maar daar stopt het niet. "Soms staat de hele straat vol auto's omdat de mensen de parkeervakken niet kunnen zien. De wegmarkeringen zijn heel summier aangebracht en volledig afgesleten. Niet alleen vervelend voor het inparkeren. Maar bestuurders blijven hun auto's achter elkaar parkeren ook wanneer er geen parkeervak meer is", stelt hij.Een buurtbewoner valt hem bij: "Het is levensgevaarlijk, ze mogen alles direct weg doen van mij. Als mijn twee kinderen van vier en zes jaar willen uitstappen uit de auto moeten ze goed uitkijken voor de voorbijrazende auto's. Hetzelfde voor het voetpad, mijn kinderen moeten een heel eind wandelen vooraleer ze de straat over kunnen." De 32-jarige bewoner van de Landergemstraat zag de komst van de parkeerplaatsen met lede ogen aan. "Eerst kwamen er de parkeerplaatsen. Toen ik op een avond thuiskwam, kon ik mijn oprit bijna niet meer op met mijn aanhangwagen. Ik heb toen aan de gemeente gevraagd om de parkeervakken voor mijn deur te verwijderen, zodat ik op zijn minst van mijn oprit kan. Daarna kwamen de haagjes en het voetpad, wat goed is, mocht het bereikbaar zijn", vertelt hij. Hij geeft nog mee dat hij zijn hart vasthoudt tot er iemand met zijn wagen op een geparkeerde auto zal botsen. Maurice Vanmarcke wil zover niet gaan. "Er is voor goed gedaan. Het voetpad was een goede verwezenlijking, de senioren van het rust- en verzorgingstehuis Ter Berk maken er dankbaar gebruik van met hun rolstoel. Maar de combinatie kan wat beter. Om de zoveel meter een gat in de haag maken en het probleem is al opgelost", suggereert hij. Rik Colman (CD&V-De Eendracht), schepen van Mobiliteit, begrijpt het probleem. "We kunnen inderdaad niet ontkennen dat er een tekort is aan parkeerplaatsen. Zeker als er bepaalde evenementen zijn in zaal De Ansold", geeft hij toe. Wat de haag betreft is het volgens de schepen zeker een mogelijkheid om doorgangen te maken. Maar als daar dan iemand met de auto voor staat, ben je weer bij het begin. "Op dit moment is het een beetje brandjes blussen, zo ook de wegmarkeringen. Dat kan op korte termijn bijgeschilderd worden door onze technische dienst. Maar die schilderingen hebben eigenlijk helemaal geen rechtsgrond. Die zijn gewoon ter indicatie, ze moeten de boel een beetje organiseren", haalt hij aan. De schepen begrijpt ook de frustraties van de buurtbewoners, de straat wordt door de geparkeerde wagens namelijk smaller. Maar het was voor hem kiezen tussen de pest en de cholera. "Als we geen parkeerplaatsen zetten, dan moeten we elders parking zoeken. Maar we moeten dan ook een andere manier vinden om het verkeer af te remmen. Dat kan door er eenrichtingsverkeer van te maken of verkeersdrempels te plaatsen, maar dat wil ook niemand", vertelt de schepen. Hij geeft nog mee dat het ook kan helpen om vaker de fiets te nemen, zeker voor kleine verplaatsingen. (XC)