Parkeerplaats voor mindervaliden dan toch dichter bij achterkant station

Maandag werd er druk gewerkt aan het verplaatsen van een van de parkeerplaatsen. © AN
Redactie KW

De Kortrijkse schepen van Mobiliteit Axel Weydts deed dan toch een toegeving omtrent de parkeerplaatsen voor andersvaliden aan de achterkant van het Kortrijkse station. Een van de twee voorziene plaatsen in de Bloemistenstraat werd verhuisd tot op de hoek van de straat. “Dit was initieel de bedoeling, het gaat om een intern misverstand”, klinkt het.

Enkele weken geleden richtten de Kortrijkse stadsdiensten aan de achterkant van het Kortrijkse station twee nieuwe parkeerplaatsen voor andersvaliden in. De plaatsen in de Bloemistenstraat ter hoogte van huisnummer vier kwamen er na een klacht van Kortrijkzaan Marc De Smet (78). Hij heeft zelf een handicap maar is niet tevreden met de nieuwe plaatsen. Hij vindt het vooral niet kunnen dat er zo veel groene Shop & Go plaatsen zijn in de stationsbuurt (waar je maximum 30 minuten mag parkeren red.) terwijl er tot voor kort geen enkele parkeerplaats was voor andersvaliden. Iets wat volgens Marc verplicht is in een straal van 25 meter rond een stationsgebouw.

De oneffenheden in het voetpad maken het extra gevaarlijk voor mensen met een beperking om zich te verplaatsen.
De oneffenheden in het voetpad maken het extra gevaarlijk voor mensen met een beperking om zich te verplaatsen.© AN

Vroeger mochten mensen met een gehandicaptenkaart net zo lang op een Shop & Go plaats staan als ze wilden. Maar dat systeem schafte het stadsbestuur vorig jaar af. Op de gele parkeerplaatsen voor bewoners mag het wel, maar alleen voor 19.00 uur ‘s avonds. Bovendien ligt het voetpad er niet overal even effen bij. Iets dat vooral voor mensen met een rollator een obstakel vormt.

Klacht bij gouverneur

Marc was dan ook niet van plan om het daarbij te laten. Hij eiste dat de stad nog minstens twee extra parkeerplaatsen voor mensen met een beperking zou inlichten. “Ofwel in plaats van de Shop&Go-plaatsen ter hoogte van Mobiel ofwel op de plek waar nu de fietsenstalling is”, aldus Marc. Hij was in een ver verleden ongevallenbeheerder en is vast besloten om zijn ervaring in te zetten om het stadsbestuur op de knieën te dwingen. “We dienden al klacht in bij de bevoegde minister en bij de gouverneur”, aldus Marnix.

Marc en zijn man Marnix klagen de parkeersituatie in het station al aan sinds augustus 2019.
Marc en zijn man Marnix klagen de parkeersituatie in het station al aan sinds augustus 2019.© AN

Schepen Weydts gaf eerder al aan daar niet op in te willen gaan en hij kreeg ook gelijk van het agentschap Binnenlands Bestuur. In een brief wijst de gouverneur erop dat de procedure voor het inrichten van een parkeerplaats voor mensen met een beperking een lange tijd in beslag neemt. Het stadsbestuur heeft volgens de gouverneur dus weldegelijk binnen een redelijke termijn gereageerd op de vraag van Marc. “De door u aangehaalde afstand van maximum 25 meter tot de ingang van een openbaar gebouw is opgenomen als richtlijn in het Vademecum Toegankelijk publiek domein. Dit betreft dus geen wettelijke bepaling, maar is slechts een richtlijn of aanbeveling”, klinkt het verder nog.

Toegeving?

En toch waren de stadsdiensten vandaag (maandag red.) druk aan het werk om de parkeerplaats ter hoogte van huisnummer vier te verplaatsen naar de parkeerplek op de hoek van de straat. Toch een tiental meter dichterbij de ingang van het station. “Maar dat is geen toegeving”, aldus de schepen. “Dat was initieel de bedoeling, maar door een intern misverstand hebben we dat nu pas kunnen aanpassen.” De plaats moest normaal vandaag al beschikbaar zijn, maar omdat een bestuurder de verkeersborden negeerde die aangaven dat er niet geparkeerd mocht worden, kunnen de werken dinsdag pas afgerond worden.

(Annelies Nollet)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier