Parkeermeters Nieuwpoortsesteenweg Oostende al sinds april uitgeschakeld

Björn Anseeuw bij een van de parkeermeters op de Nieuwpoortsesteenweg, die al sinds april 2018 uitgeschakeld zijn. © HH
Redactie KW

De parkeermeters op een stuk Nieuwpoortsesteenweg in Oostende zijn al sinds april 2018 uitgeschakeld, maar dat is nooit officieel bekendgemaakt. Bewoners van de straat betaalden wel hun bewonerskaart. “Niet eerlijk”, vindt de nieuwe schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw.

“In april 2018 gaf toenmalig burgemeester Johan Vande Lanotte op eigen houtje de opdracht aan parkeerbedrijf Indigo om de parkeermeters op de Nieuwpoortsesteenweg, tussen Heilig-Hartlaan en Elisabethlaan, uit te schakelen. Hij deed dat zogezegd om een oplossing te bieden aan de bewoners van het naburige Westerkwartier, die gehinderd werden door de werken in hun straat“, aldus Björn Anseeuw.

“Het is logisch dat het stadsbestuur mee zoekt naar alternatieve oplossingen voor bewoners die gehinderd worden door werken in hun straat. Maar het is ongehoord dat dit stiekem gebeurt, zonder enige formele beslissing van het stadsbestuur. Bovendien werden de werken in het Westerkwartier al in mei afgerond, maar de parkeermeters werden niet weer in werking gesteld en in november werd dat nog eens bevestigd in een mail van het kabinet van de burgemeester.”

“95 gedupeerden”

“Mobiliteitsdeskundigen zouden in december ‘een evaluatie maken van de impact van deze voorlopige situatie’. Maar er werd hiervoor nooit een deskundige aangesteld en van een evaluatie is er dan ook geen spoor”, vervolgt Björn Anseeuw. “Het gevolg is dat deze beslissing voor flink wat gedupeerden heeft gezorgd. De bewoners van de Nieuwpoortsesteenweg moesten wel voor het hele jaar een parkeerkaart kopen om er te mogen parkeren. 95 hebben dat gedaan. Dat is compleet onrechtvaardig. Als het gratis parkeren is in de Nieuwpoortsesteenweg, is dat voor iedereen, moet dat formeel worden beslist en goed gecommuniceerd met alle inwoners.”

Vraag is nog wat er is gebeurd als mensen per sms of via de website hun parkeergeld betalen. “Ik ben het nog aan het uitzoeken, maar de kans is groot dat ook zij moesten betalen. Ik wil in elk geval niet dat de lijst van gedupeerden langer wordt. Ik zal dus niet snel snel de meters weer in werking stellen. Dan worden plots retributies uitgeschreven waar mensen dat al lang niet meer verwachten. Ook dat zou niet fair zijn.”

“Aan oplossing werken”

“Het stadsbestuur zal nu aan een oplossing werken. We zullen de parkeermeters ooit weer in werking moeten stellen. Ik zal daarom, niet slinks als vroeger, maar in alle openheid, een voorstel uitwerken en dat voorleggen aan het college. De genomen beslissing zal dan duidelijk en op voorhand gecommuniceerd worden. Rechtvaardigheid wordt het ordewoord. En ik ga er alles aan doen om te zorgen dat de bewoners die een parkeerkaart kochten, hun geld terugkrijgen.”

(HH)

Johan Vande Lanotte: “Hou het parkeren gratis in Nieuwpoortsesteenweg”

De werken in het Westerkwartier hebben tot in oktober geduurd, niet tot in mei”, reageert voormalig burgemeester Johan Vande Lanotte. “Die werken zorgden voor een grote parkeerdruk op de straten van het Westerkwartier. Daarom beslisten we om het betalend parkeren op de Nieuwpoortsesteenweg tijdelijk niet meer toe te passen. Dat is twee of drie keer op de wijkraad aan bod gekomen.”

“Er is inderdaad geen officiële beslissing, maar dat hoeft ook niet. In een eerste fase was dit een compensatie voor de hinder door de werken, in een tweede fase, na het einde van de werken, zagen we het als proefperiode om te zien of betalend parkeren nodig is in dat stuk. Bedoeling was om deze tijdelijke maatregel eind december te evalueren, maar toen waren de verkiezingen voorbij, kwam er een nieuwe coalitie en heb ik de bestaande situatie niet meer willen wijzigen”, aldus Vande Lanotte.

“Volgens mij was dit een geslaagd experiment. Het is beter om het gratis parkeren in de Nieuwpoortsesteenweg definitief te maken en niet meer opnieuw in te voeren. Daar werd vooraf aan getwijfeld: velen dachten dat er geen parkeerplaats genoeg zou zijn op de Nieuwpoortsesteenweg. Maar dat viel redelijk goed mee. Het klopt dat de bewonerskaarten wel betaald waren, maar het ging dan ook maar over een tijdelijke overgangssituatie.”

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier