Parkeerboete in Menen wordt vijf euro duurder

Retributies voor te lang parkeren worden vijf euro duurder. Een foute maatregel, vindt Laurent Coppens van oppositiepartij CD&V. (foto SLW)©Stefaan Lernout
Retributies voor te lang parkeren worden vijf euro duurder. Een foute maatregel, vindt Laurent Coppens van oppositiepartij CD&V. (foto SLW)©Stefaan Lernout
Stefaan Lernout

Er komen 50 Shop & Go plaatsen, waarbij intelligente sensoren de parkeerduur registreren. Wie er langer dan het toegelaten half uurtje staat betaalt een retributie: 25 euro. Een tarief dat vanaf 15 mei wordt toegepast voor ieder die de parkeerregels overtreedt, dus ook buiten die Shop en Go plaatsen. Een verhoging met vijf euro waarover CD&V tijdens de gemeenteraad niet te spreken was.

“Met het parkeerbeleid wordt een evenwicht nagestreefd tussen de verschillende parkeerbehoeften van de verschillende gebruikers”, zei schepen van mobiliteit Patrick Roose (Vooruit) tijdens de gemeenteraad. “Het beperkt parkeren dient om in tijd en plaats de rotatie te bevorderen inzake de bezetting van het aantal beschikbare parkeerplaatsen.”

Parkeersensoren

Het parkeerreglement ondergaat vanaf 15 mei een aantal wijzigingen, zo werd besloten in de gemeenteraad. Er worden 50 Shop en Go parkeerplaatsen in de verschillende deelgemeenten ingericht waar maximaal 30 minuten gratis mag worden geparkeerd. Op die plaatsen komen intelligente parkeersensoren die bijhouden hoelang zo’n plaats wordt ingenomen.

“De inplanting van de parkeerplaatsen gebeurde in nauw overleg met en na uitvoerige bevraging van de handelaars in Menen, Lauwe en Rekkem”, vervolgde de schepen. “Een aantal plaatsen zoals in Rekkem en bij AZ Delta krijgen pas sensoren na uitvoering van de voorziene wegenwerken en na heraanleg van het wegdek.”

Bij de herziening van het parkeerplan werd ook besloten om het retributietarief te verhogen van 20 tot 25 euro. Wie zijn gratis half uur overschrijdt of vergeet extra geld in de parkeermeter te stoppen betaalt dus vijf euro meer vanaf 15 mei. De reden die het bestuur hiervoor geeft is dat het aanleggen en verbeteren van de parkeermogelijkheden aanzienlijke kosten met zich meebrengt, waardoor het billijk is om deze kosten te verhalen op de gebruiker van de parkeermogelijkheden.

CD&V niet akkoord

Raadslid Laurent Coppens (CD&V) reageerde tijdens de gemeenteraad scherp op de verhoging van de retributie of parkeerboete, met vijf euro. “Betalend parkeren heeft als doel om de rotatie te bevorderen”, zegt hij. “Als je geen betalend parkeren hebt, dreigen alle parkeerplaatsen in het centrum van een stad de hele dag bezet te worden. Betalend parkeren dient dus niet op de eerste plaats voor de inkomsten, ik vond het dan ook vreemd dat het bestuur de parkeerretributie verhoogt omwille van de financiële situatie van de stad. Er werd gesteld dat de parkeertarieven en de retributie in onze gemeente aan de lage kant zijn in vergelijking met andere gemeenten. Dat kan zijn, maar anderzijds betalen onze inwoners reeds voldoende belastingen. Bovendien hebben wij een financieel arme populatie. Dat betekent dat voor veel mensen 5 euro extra veel geld is.”

“Parkeerboetes dienen om te sensibiliseren, niet als machine om geld uit te halen” Laurent Coppens (CD&V)

“Ik ben steeds een koele minnaar geweest van retributies op parkeren”, stelt de vorige schepen van Financiën. “Je mag het niet gebruiken als een machine waar je geld uithaalt om elders te investeren. Wie niet betaalt voor een parkeerplaats moet beboet worden. Dat doe je om de mensen te sensibiliseren, een doel dat je al bereikt met twintig euro, je moet de mensen niet nodeloos gaan bestraffen door vijf euro meer aan te rekenen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier