Rederij P&O Ferries maakt een einde aan de passagiersdienst Zeebrugge-Hull, waarmee sinds 1972 miljoenen Belgen en Britten de overtocht maakten met bestemming Engeland en Schotland. Dat werd woensdag meegedeeld aan het personeel. Met het schrappen zouden 140 jobs verloren gaan maar het is nog niet duidelijk hoe die ontslagen verdeeld worden over het varend personeel en de terminals in Zeebrugge en Hull.
...

Rederij P&O Ferries maakt een einde aan de passagiersdienst Zeebrugge-Hull, waarmee sinds 1972 miljoenen Belgen en Britten de overtocht maakten met bestemming Engeland en Schotland. Dat werd woensdag meegedeeld aan het personeel. Met het schrappen zouden 140 jobs verloren gaan maar het is nog niet duidelijk hoe die ontslagen verdeeld worden over het varend personeel en de terminals in Zeebrugge en Hull.De lijn Zeebrugge-Hull werd gestart door Northsea Ferries, dat in 1996 overging naar P&O Ferries uit Dover. Sinds 2002 werd dienst verzekerd door de zusterschepen Pride of Bruges en Pride of York, met elke avond een afvaart in beide richtingen. Beide schepen zijn van het type 'ropax' wat betekent dat roll-on/roll-off personenwagens en vracht combineren met passagiers.Precies dat passagiersverkeer is problematisch geworden door de covid-19-crisis. Vanaf maart viel het verkeer van personen stil en in april werden beide schepen aan de kant gelegd. De voorzichtige heropstart met alleen de Pride of Bruges in augustus kende geen succes omdat zowel België als het Verenigd Koninkrijk voor binnenkomende reizigers een quarantaineperiode van 14 dagen opleggen. Naar we vernemen van bronnen binnen het bedrijf is er geen probleem inzake het vrachtverkeer. Er is voldoende vraag naar transport van goederen tussen Zeebrugge en Hull, maar hiervoor een passagiersschip inschakelen is een dure oplossing. P&O Ferries vaart sowieso ook al met pure vrachtschepen naar Hull.Het schrappen van het passagiersverkeer kadert in een breed afslankingsplan waarin bijvoorbeeld ook gesnoeid wordt in het aantal overvaarten op de lijn Calais-Dover. "Wegens de verlengde impact van covid-19 moeten we deze moeilijke beslissing nemen om duizenden andere jobs te redden. Deze stappen zijn noodzakelijk om ons bedrijf slanker en wendbaarder te maken", zegt een woordvoerder van de Britse rederij P&O Ferries, eigendom van de Dubai Ports World. Een definitieve einddatum van de lijn Zeebrugge-Hull kan hij niet zeggen en evenmin of ze na coronacrisis weer opgestart wordt.In havenkringen is het geen geheim dat het succes van de passagierslijn de jongste jaren terugliep. De schepen naderen hun uiterlijke gebruiksdatum en P&O Ferries keek de kat uit de boom vooraleer te investeren in vernieuwing. De coronacrisis was de druppel die emmer deed overlopen. "Erg jammer dat de passagierslijn wordt stopgezet", zegt Groen-fractieleider in de Brugse gemeenteraad Raf Reuse. "Het was een handige manier om vlot in Noord-Engeland te geraken, zonder het vliegtuig te moeten nemen. Maar er zijn natuurlijk heel veel onzekerheden: de coronacrisis, de Brexit die nog niet uitgeklaard is... Als we officieel weten wanneer de lijn stopt, moeten we toch kijken om dit op de een of andere manier te kunnen verderzetten en andere ferrymaatschappijen aanspreken. Wij zijn ook bezorgd om het personeel, voor wie nu een periode van onzekerheid aanbreekt."