In België krijgt één vrouw op acht borstkanker. Daarmee is ons land koploper. "Daarom is het belangrijk dat vrouwen tussen 50 en 69 jaar zich laten screenen. Als Think Pink willen we tegen 2020 naar een dekkingsgraad van 75 procent gaan. In Oudenburg is dat momenteel 65,6 procent", zegt voorzitter Heidi Vansevenant.

Aanzetten tot screening

"Dat betekent dat nog altijd heel wat vrouwen de stap naar het preventief onderzoek niet zetten: sommige omdat ze denken dat het pijnlijk is, andere omdat ze schrik hebben van de uitslag. En ja, leuk is het niet, maar wel van groot belang. Door meer te sensibiliseren, te informeren willen we vrouwen aanzetten om de screening, die gratis is, te laten gebeuren", aldus nog de voorzitter van Think Pink.

"Als stadsbestuur engageren we ons om in onze communicatie een sterke focus op sensibiliseren te leggen. Zo zullen we in de toekomst in ons activiteitenaanbod aandacht vragen voor kankerpreventie. Woensdagavond 16 oktober is er trouwens een infoavond over Think Pink in cc Ipso Facto, een organisatie van Best Pittig en Markant in samenwerking met het stadsbestuur. Spreker is voorzitter Heidi Vansevenant", vult schepen van Volksgezondheid Romina Vanhooren aan.

Aanwijzer

Met het engagement als Think Pink stad zal Oudenburg naast informatiemateriaal ook in het stadsmagazine, op sociale media en met een aanwijzer die op een centrale plaats wordt geplaatst, helpen met de strijd tegen borstkanker. Oudenburg zet nu dus ook op lokaal niveau het motto Geef borstkanker geen kans extra kracht bij. En de jaarlijkse Lenteloop in maart krijgt voortaan de naam Think Pink Lenteloop.

(LIN)