Oude radartoren in Oostende week later dan voorzien dan toch tegen de vlakte

© ML
Redactie KW

Die afbraak kadert in de ruimere verbredingswerken van de havengeul die ca. twee jaar zullen duren en waarbij ook de betonnen restanten van het voormalige oosterstaketsel zullen verdwijnen.

Bedoeling is dat de havengeul daar ongeveer 145 meter breed wordt zodat grotere offshore installatieschepen voor de bouw van de windmolenparken, grotere ferry’s en cruiseschepen de haven kunnen aanlopen.

Omdat de voorziene afbraakmethode van de toren problemen opleverde, werd uiteindelijk gekozen voor een betonknijperkraan die de betonnen torenmantel segment per segment verbrijzelde. Die klus was in één voormiddag geklaard. De nieuwe radartoren op de oostelijke strekdam die drie jaar geleden de taak van de oude toren overnam, kadert ook in het walradarketen-systeem dat in de jaren 80 van de vorige eeuw werd opgezet om de erg drukke scheepsvaart voor onze kust en op de Westerschelde veiliger te maken.

Oude radartoren in Oostende week later dan voorzien dan toch tegen de vlakte
© PM

Het volledige verbredingsproject maakt deel uit van het geïntegreerd plan kustverdediging en maritieme toegankelijkheid Oostende en kost ruim 22 miljoen euro.

(ML)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier