Oude Leielaan wordt parkzone

De Oude Leielaan en de omgeving van het ziekenhuis AZ Delta in Menen krijgen nog dit jaar een stevige opwaardering. De stad Menen en het ziekenhuis investeren samen 1,75 miljoen euro in een groene en toegankelijke parkzone.

(foto Wilfried Ossieur)©wilfried Ossieur
(foto Wilfried Ossieur)©wilfried Ossieur

De kasseien en parkeerplaatsen naast de gebouwen van AZ Delta in de Oude Leielaan moeten plaatsmaken voor een groene parkomgeving.

“Inwoners klagen soms over de toegankelijkheid van de kasseien en voetpaden in de omgeving van het ziekenhuis”, zegt schepen van Publieke Ruimte Patrick Roose.

“Aan de ingang komt er een ruime kiss-and-ride-zone met voldoende ruimte om patiënten af te zetten en beperkte parkeergelegenheid voor mindervaliden en voor de hulpdiensten. Blindegeleidetegels maken de toegankelijkheid compleet. Ook komen er 40 fietsparkeerplaatsen.

Struiken, bomen en wadi’s

51 parkeerplekken verdwijnen dan weer en in de plaats komt er een parkzone met struiken en 29 bomen, grassen en meerdere wadi’s die zorgen voor een maximale opvang en infiltratie van het regenwater.”

“Op die manier trekken we de groene zone achteraan in de Oude Leielaan door tot aan het ziekenhuis”, aldus de schepen, die de resterende parkeercapaciteit in de buurt van het ziekenhuis als ruim voldoende bestempelt.

“In de nabije omgeving vind je alles samen zo’n 500 parkeerplaatsen. Bovendien investeerde AZ Delta met de nabijgelegen parkeersite Bauduin in de Blekerijvesting in 98 extra parkeerplaatsen.”

Ook het wegdek, de voetpaden en de rioleringen in de Oude Leielaan worden vernieuwd. “De publieke ruimte heeft zwaar geleden onder de zware werktuigen, die gebruikt werden tijdens de werken aan het ziekenhuis. Het is dan ook hoog tijd om alles te vernieuwen met inbegrip van het rioleringsstelsel”, weet de schepen.

Vanaf het kruispunt met de Warande komt er een nieuw gescheiden rioleringsstelsel tot aan de Waalvest. Daar zal worden aangesloten op het toekomstig nieuw rioleringscomplex vanuit het projectgebied van de Leiewerken in de Rijselstraat.

“We maken van de gelegenheid gebruik om ook de nutsleidingen in de Blekerijvesting ondergronds te brengen zodat de nieuwe voetpaden toegankelijker worden voor rolstoelgebruikers of gezinnen met een buggy. We hopen dat de werken tegen de zomer kunnen starten.”

Toekomstig warmtenet

In de Oude Leielaan zal een reservatiestrook voorbehouden worden voor het toekomstige warmtenet. “Daarbij willen we onder andere gebruik maken van riothermie. Dat is een innovatieve technologie die de restwarmte van het rioolwater gebruikt om gebouwen te verwarmen”, zegt schepen Roose.

Bij zo’n reservatiestrook zorgt men ervoor dat er geen andere leidingen of rioleringen door de ondergrond lopen, zodat de baan later eenvoudig opengebroken kan worden. De bovengrond kan zowel verhard als onverhard zijn, bepaalde stukken lopen ook onder de rijweg. De strook (en later het warmtenet) zal lopen vanaf de Warande tot aan de Rijselstraat lopen

” De voorstudies zijn al bezig en daarmee vervullen we een trekkersrol in West-Vlaanderen”, alsnog schepen Roose.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.