Het dancefestival Ostend Beach is op tien jaar tijd uitgegroeid tot een vaste waarde in het Belgische festivallandschap. Wat in 2010 startte als een grote beachparty met 3.000 man, is nu een driedaags festival met verschillende podia en een camping.
...

Het dancefestival Ostend Beach is op tien jaar tijd uitgegroeid tot een vaste waarde in het Belgische festivallandschap. Wat in 2010 startte als een grote beachparty met 3.000 man, is nu een driedaags festival met verschillende podia en een camping. Komend weekend worden in totaal een kleine 20.000 feestvierders verwacht op het Klein Strand in Oostende."Wij waren er gelukkig vroeg bij om een trouw publiek voor ons te winnen, want ondertussen zijn er nieuwe strandfestivals als We Can Dance en Bomboclaat en is de Belgische festivalmarkt wat verzadigd. In het buitenland kijkt men erg op naar onze expertise op dat vlak, vooral dankzij kleppers als Rock Werchter en Tomorrowland natuurlijk. Maar ook wij hebben een specifieke knowhow wat strandfestivals betreft en daar willen we nu in het buitenland mee uitpakken", zegt mede-organisator Jan Mortelmans. "De gesprekken voor de eerste franchising deals zijn al een tijdje geleden opgestart, maar nu zijn de plannen concreet. Wij zullen zelf geen buitenlandse festivals organiseren, omdat we de lokale wet- en regelgeving daar niet kennen. We vliegen wel naar die locaties heen om hen daar bij te staan met raad en daad. Op twee clubshows, op 26 en 27 juli in Tokio en Bangkok, zullen we al eens tonen wat we in onze mars hebben. Volgens de huidige plannen komen er in 2020 alvast drie festivals: in België, Mexico en Thailand", verklapt Kevin Beirens.Hij kijkt er alvast naar uit: "Hier moeten we palmbomen huren, daar groeien die gewoon op het strand!" Ostend Beach verdwijnt dus voor alle duidelijkheid niet uit Oostende. "Integendeel, we hebben onze vergunning voor de komende vijf jaar al te pakken", weet Ben Peperstraete. "We botsen hier tegen onze limieten aan, maar het is sowieso niet onze bedoeling om hier verder uit te breiden. Onze grote troef is net de gezellige sfeer en die willen we zeker behouden. Onze groei is dus niet hier, wel in het buitenland", besluit hij.