Open brief betreurt aanpak Rode Kruis in getroffen gebieden na overstromingen

Carlo uit Heule (midden) samen met andere vrijwilligers aan het werk in Pepinster, op dezelfde dag dat ze voor het eerst het Rode Kruis ter plaatse hebben gezien. © vzw Belgium Aid
Phebe Somers

In een open brief via Facebook stelt Carlo Herpoel uit Heule zich vragen bij de aanpak van het Rode Kruis. Al twee weken lang zijn tal van (kleinere) organisaties zoals vzw Belgium Aid aan de slag in de getroffen gebieden. “Nu wil het Rode Kruis zonder overleg de touwtjes in handen nemen, dat vind ik nogal respectloos”, klinkt het. Intussen heeft Rode Kruis Vlaanderen gereageerd.

Carlo is de voorzitter van vzw Belgium Aid. De organisatie, die al 10 jaar bestaat, schoot twee weken geleden meteen in actie na het noodweer dat vooral het oosten van ons land heeft geteisterd. En dat doen ze niet onbezonnen: “We rukken al jaren in het buitenland op bij natuurrampen, zoals bijvoorbeeld na de tyfoon Yolanda in de Filipijnen in 2013. Nu zijn we voor het eerst werkzaam in eigen land, maar door onze ervaring wisten we dus echt wel waar we aan begonnen. Snel ter plaatse de noden in kaart brengen en die vervullen, zonder de eerstelijnshulp voor de voeten te lopen.”

Gebrek aan samenwerking

Op 31 juli zijn ook de vrijwilligers van het Rode Kruis in Pepinster aangekomen, maar hun manier van werken valt bij de vrijwilligers van Belgium Aid niet in goede aarde. Vooral het gebrek aan communicatie en samenwerking wordt in de open brief aangekaart. Zowel de contactpersonen ter plaatse als andere hulpinstanties hebben niets van informatie gekregen over de plannen van het Rode Kruis, tot zaterdag.

“Hoe het komt dat ze nu pas ter plaatse zijn, dat weet ik niet, daar spreek ik mij niet over uit. Maar het is wel een feit dat wij een tijdje bezig zijn met voedselbedeling, opruimen, ingezameld materiaal verdelen, sponsors zoeken… Nu komt het Rode Kruis eventjes de boel overnemen, in plaats van in te spelen op de werking van de organisaties die hier al actief zijn”, vertelt Carlo licht gefrustreerd.

Vreemde beslissingen

Carlo benadrukt dat ze heel veel respect hebben voor de vrijwilligers van het Rode Kruis: “Zij zetten zich in voor de medemens, net als wij. Maar hogerop worden er vreemde beslissingen genomen, die getuigen van weinig respect voor het werk dat wij de afgelopen twee weken hier al hebben geleverd.”

De intentie van het Rode Kruis is natuurlijk goed, maar de uitvoering getuigt van weinig respect

Hij geeft ook nog mee dat de expertise van het Rode Kruis zeker welkom is, zeker naar de toekomst toe. “Er zal nog veel hulp nodig zijn, en zij hebben natuurlijk ook veel meer middelen dan ons. Maar afbreken wat wij al die tijd hebben opgebouwd, zoals hun plan om tal van depots te sluiten, daar kan ik niet mee akkoord gaan.” Carlo laat ons nog weten dat het Rode Kruis momenteel begonnen is met het uitdelen van voedselpakketten, terwijl tal van andere vrijwilligers al veel verder staan op dat vlak. De woordvoerder van het Rode Kruis heeft voorlopig nog geen reactie gegeven.

Het verschil tussen een noodhulpzakje van het Rode Kruis (links) en de voorraad die de vrijwilligers in verschillende centra aan het bedelen zijn (rechts).