Op selfiesafari door het Instagram-museum van Hannes Coudenys

Initiatiefnemer Hannes Coudenys: "Mijn Instagram-museum is een soort interactief en avontuurlijk pretpark, waar je originele foto's kan nemen in kleurrijke settings."
Bert Vanden Berghe

Een foto nemen in een kamer vol borsten, schommelen tussen een levensgroot logo van McDonalds of surfen op een stuk pizza? Niks is te gek in The Smile Safari, een gloednieuwe pop-upruimte die vandaag woensdag opent in het Brusselse Tour & Taxis, waar je allemaal leuke foto’s en video’s voor Instagram kan maken. Initiatiefnemer is ondernemer Hannes Coudenys, die eerder al uitpakte met Ugly Belgian Houses. “Ja, je kan nog altijd iets anders doen dan iedereen op Instagram.”

Facebook mag dan nog altijd met voorsprong het grootste sociale medium zijn in ons land – goed voor bijna 7 (!) miljoen gebruikers – toch is Instagram booming business en goed voor een heel breed bereik. Die business mag je overigens letterlijk nemen. Waar het medium vroeger vooral gebruikt werd om foto’s van je eten of je huisdier te delen, gaat het er alsmaar ‘professioneler’ aan toe, door influencers en bedrijven die zo veel mensen willen bereiken. Ondernemer Hannes Coudenys gebruikt Instagram zo goed als dagelijks, om zijn foto’s en video’s te delen. En nu wijdt hij er zelfs een heus museum aan en dat drie maanden lang.

Wat moeten we ons voorstellen bij een Instagram-museum?

“Ik zag het concept de afgelopen jaren al opduiken in zowat elke grootstad, van Berlijn tot Amsterdam, Los Angeles, New York en San Francisco. Daar raakte het op een paar uur uitverkocht. Het is een soort interactief en avontuurlijk pretpark, waar je originele foto’s kan nemen in kleurrijke settings. Dat is veel meer dan een leuke achtergrond, het gaat om verschillende creatieve kamers met verschillende leuke invalshoeken en veel interactie. Ik dacht dat het concept vroeg of laat ook bij ons terecht zou komen, maar toen het uitbleef besloot ik zelf de handen uit de mouwen te steken.”

Je kan onder meer in een grijpmachine zoals op de kermis plaatsnemen

Hoe begin je daaraan?

“Eind vorig jaar zijn we als klein bedrijf naar enkele grote bedrijven gestapt, van Audi tot Coca Cola en Samsung. Ze waren allemaal meteen enthousiast, het concept verkocht haast zichzelf. Het enige wat ze moesten bekijken, was hoe ze precies budget zouden vrijmaken. Met onze plannen, ideeën en moodboards zijn we vervolgens naar CityCubes, een bureau in Antwerpen getrokken, dat het voort heeft uitgewerkt. Zij zorgen nu voor de final touch. De bedrijven die meewerken, krijgen elk een aparte creatieve ruimte.”

(Lees verder onder de foto)

Op selfiesafari door het Instagram-museum van Hannes Coudenys

Is er een publiek voor zo’n Instagram-museum?

“De doelgroep van 15 tot 35 jaar is helemaal mee. De oudere generatie nog niet helemaal. Maar ik hoop dat we straks veel gezinnen mogen verwelkomen, dat ouders zien hoe hun kinderen creatief omspringen met foto’s en video.”

Wat mogen we precies verwachten?

“We hebben iets leuks gedaan met een dinosaurus, je kan in een grijpmachine zoals op de kermis plaatsnemen en we hebben een spiegelkamer, een gang met offline filters… noem maar op. We hebben zelfs een stukje van de Antelope Canyon nagemaakt. Ook deels als bewustmaking.”

In welke zin?

“Op Instagram voegen veel mensen een locatie toe aan hun foto, waardoor die soms overspoeld wordt door toeristen. In Antelope Canyon is daardoor een probleem ontstaan met het drinkwater in het dorp.”

Recent was er nog het bericht dat één miljoen toeristen vorig jaar het Oostenrijkse Hallstatt bezochten, een dorp van amper 800 inwoners, met problematische gevolgen.

“Precies. En we willen daar ook aandacht voor vragen. We doen ook aan bewustmaking door taboob een eigen kamer te geven. Taboob wil de strenge en ietwat hypocriete houding tegenover tepels aanklagen. In een aparte ruimte kom je terecht in een landschap van borsten. Met de taboob challenge willen we kijken hoelang het duurt vooraleer Instagram de foto censureert.”

Hoe belangrijk is Instagram vandaag nog?

“Voor mij als ondernemer is het nog altijd een van de belangrijkste mediakanalen. Hoe ik het zelf zie evolueren? Het blijft een plek waar je heel veel volgers kan hebben. Misschien is Instagram hetzelfde lot beschoren als Facebook: op een gegeven moment zal het ook niet meer cool genoeg zijn. Denk maar aan MySpace in het verleden. En kan je de nieuwste iPhone nu nog revolutionair noemen? Ik voel wel dat TikTok groter aan het worden is, en dat ook bedrijven interesse hebben om daar iets mee te doen.”

Kan je je het als ondernemer nog permitteren om níét op Instagram actief te zijn?

“Eigenlijk wel. Maar je kan er nu eenmaal heel veel leuke dingen mee doen. Zo is er een verzekeraar in Kortrijk die nu vlogt en zo jonge mensen aanspreekt. Hij geeft gratis kennis weg, maar zet zijn bedrijf meteen ook in the picture. Als je iets anders doet dan iedereen, dan kan je nog altijd verrassen. Creativiteit is gewoon zaken verbinden die niet bedoeld waren om verbonden te worden.”



The Smile Safari opent op woensdag 2 oktober in Tour & Taxis. Toegankelijk op woensdag en zondag van 11 tot 20 uur en op vrijdag en zaterdag van 11 tot 22 uur. Een bezoekje kan je reserveren op www.smilesafari.be. Tickets kosten 20 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier