Elementen als de typerende deurklink en de afgeronde metalen balkonstijlen wijzen er op dat we te maken hebben met een modernistische woning uit de jaren 50. Het op het eerste gezicht sobere, maar ruime huis van muzikant Johan Huys (77) valt voor de rest niet speciaal op in het straatbeeld van de Scheepsdalelaan. Binnen valt er echter heel wat te beleven. Voor liefhebbers van muziek, instrumenten en literatuur is het een ware schatkamer.
...

Elementen als de typerende deurklink en de afgeronde metalen balkonstijlen wijzen er op dat we te maken hebben met een modernistische woning uit de jaren 50. Het op het eerste gezicht sobere, maar ruime huis van muzikant Johan Huys (77) valt voor de rest niet speciaal op in het straatbeeld van de Scheepsdalelaan. Binnen valt er echter heel wat te beleven. Voor liefhebbers van muziek, instrumenten en literatuur is het een ware schatkamer."Dit huis werd gebouwd in opdracht van een huisarts, dokter De Beir namelijk, in een modernistische stijl", weet Johan Huys. "Het huis is mijn eigendom niet: ik huur het sinds 2001 en wel van de zoon van dokter De Beir, een jeugdvriend van me. Ik ken het huis dus al van in mijn jeugd toen ik hier vakanties doorbracht. In het Brugse heb ik ook wel wat familie wonen." Johan Huys is afkomstig van Gent, waar hij studeerde aan het koninklijk conservatorium. Daar won hij destijds eerste prijzen voor piano, orgel, muziekgeschiedenis en kamermuziek. Johan heeft een passie voor de oude muziek, vooral uit de 17de en 18de eeuw. Hij is bovendien een vermaard klavecimbelspeler, in het vakjargon ook wel klavecinist genoemd. (lees verder onder de foto) De uitgeweken Gentenaar gaf les aan verscheidene muziekacademies en was van 1982 tot 1996 directeur van het Gentse conservatorium. Van 1986 tot 1988 was hij ook adviseur schone kunsten van toenmalig Vlaams minister voor Cultuur Patrick Dewael. "Sinds de jaren '70 ben ik onder meer als jurylid betrokken bij de wedstrijd Musica Antiqua in Brugge, tegenwoordig bekend als het MAFestival. Ik kwam dus altijd vaak in Brugge en toen ik in 2001 de kans kreeg om dit huis te huren, heb ik niet lang getwijfeld. Het was ook de periode van de komst van het Concergebouw, waardoor de muziekbeleving, en dan zeker de klassieke muziek, in de stad een enorme boos kreeg. Ik heb deze woning vooral gekozen voor de grote ruimte want ik heb wel wat plaats nodig om al mijn platen, muziekinstrumenten en boeken een plekje te geven." (lees verder onder de foto)En daar blijkt geen woord van gelogen. Al in de hal beneden zien we een prachtige uitgave liggen van het boek Reinaert De Vos uit het jaar 1910, met tekeningen van Gustaaf van de Woestijne. Reinaert is trouwens ook te zien in een prachtig brandglasraam met daarbij de spreuk Als de vos de passie preekt, boer let op uw ganzen. "Dokter De Beir was een grote liefhebber van oude Vlaamse spreuken en verhalen, in het bijzonder van Reinaert De Vos", verduidelijkt Johan. (lees verder onder de foto) In de studeer- en oefenkamer van Johan op het gelijkvloers treffen we ook nog een halve vleugelpiano uit 1894 (!) van het merk Bechstein, waarop Johan vlug een staaltje van zijn kunnen ten beste geeft. In de hal zien we ook nog een zelfportret van zijn grootvader Modest Huys, een vermaard kunstschilder die deel uitmaakte van de zogenaamde Leieschilders. Ook zijn schilderspalet siert er de wand. Literatuur, zowel fictie als non-fictie, en muziek: dat zijn de grote passies in het leven van Johan. Zo blijkt onder meer door het verzameld werk van Voltaire in zijn boekenkasten en zijn collectie van de Nederduits Letterkundige jaarboekjes, waarvan hij ons een exemplaar toont uit het jaar 1857. (lees verder onder de foto)"Mijn topstuk is een exemplaar uit 1872 van het wereldbekende epos La Divina Comedia van de Florentijnse dichter Dante Alighieri met daarbij ook prachtige tekeningen", zegt Johan, die een speciale hoes liet maken om het kostbare stuk in te bewaren.Ook in de woonkamer druipt de passie voor de muziek en de schone kunsten van de muren. We zien er een fractie van de meer dan duizend grammofoonplaten die Johan in zijn bezit heeft, een tafelpiano van het einde van de 18de eeuw, een mooie klavecimbel en een zogenaamde virginaal, volgens Johan de huisinstrument-versie van de grotere klavecimbel. "Maar ik hou ook veel van moderne kunst, zoals de vrolijke en kleurrijke werken van de in Jabbeke geboren Werner Cuvelier in mijn woonkamer. Het zijn paneeltjes die hij maakte voor een project in het Kunstdorp Assenede destijds. Als ik me even wat mistroostig voel, kijk ik een tijdje naar zijn werk en ik word vlug weer welgezind!"