Oostkamps E-loket vernieuwd

© (Foto GF)
Redactie KW

Deze week is een nieuwe stap gezet in de online dienstverlening van de gemeente Oostkamp met het vernieuwde digitaal loket van de dienst burgerzaken. Vanaf nu is het mogelijk om van heel wat digitale producten volledige digitaal af te handelen.

Op de website van gemeente Oostkamp zijn de afgelopen jaren de formulieren van het e-loket, het loket voor de digitale dienstverlening, regelmatig uitgebreid. De gemeente heeft intussen een mooie waaier aan digitale producten in haar aanbod. Heel wat van die digitale producten zijn gelinkt aan de dienst burgerzaken. Deze kunnen nu volledig digitaal worden afgehandeld.

Het digitale loket bied heel wat voordelen. Het is 24 uur op 24, 7 dagen op 7 beschikbaar en Enkele minuten na aanvraag vind je het document automatisch in je mailbox. Bij bepaalde documenten is nog een manuele controle nodig door de dienst burgerzaken, bijvoorbeeld omdat de gemeente wacht op informatie van een politieonderzoek, een akte bij een andere gemeente moet opvragen. Het document zit dan korte tijd later in de mailbox. Het digitaal document is ook afgedrukt rechtsgeldig, dankzij de verificatiecode onderaan de pagina. De documenten die digitaal aangevraagd kunnen worden variëren van attest voor gezinssamenstelling, van wettelijke samenwoning, van geboorte en huwelijk tot aanvraag voor orgaandonatie en uittreksels uit het strafregister. Wat er mogelijk is bij welk type document, staat uitgelegd in de tabel die je terugvindt bij downloads op desbetreffende pagina.

De inwoners die het vernieuwde e-loket gebruiken moeten ze zich online kunnen identificeren. Dit kunnen ze op verschillende manieren doen, via een eID kaartlezer, een account op itsme of een beveilingscode (token op papier of via een mobiele app). Doen ze dit niet, dan kunnen ze het document nog altijd aanvragen, maar dan moeten ze eerst een online formulier invullen met hun gegevens, zodat hun identiteit kan gecheckt worden. Hierdoor zullen ze het document niet meteen en vaak ook niet digitaal ontvangen. Jezelf online identificeren wordt dus aangeraden om optimaal gebruik te kunnen maken van het vernieuwde e-loket.

” heel wat mensen maakten tot nu toe gebruik van onze online dienst maar de verminderde fysieke contacten in Oostcampus door het corona virus heeft heel wat invloed gehad op deze diensten. De mensen zijn meer en meer gewoon geraakt om zoveel mogelijk digitale aanvragen door te sturen zodat we sterk hebben ingezet om onze online diensten verder uit te breiden en gemakkelijker toehankelijk te maken. We zijn er dan ook zeker van dat dit zal blijven ook eens alles toch een beetje meer terug normaal wordt na het covid -19 tijdperk, wel te verstaan dat de inwoners altijd welkom lijven in Oostcampus, nu nog wel eventjes op afspraak.” Weet burgemeester Jan de Keyzer te vertellen.

(GST)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier