De enorme zaag met diamantkabel is elf meter hoog en negen meter breed en werd speciaal ontwikkeld door gereedschapproducent Hilti en Aerocircular zelf om de romp van een A320- of B737-vliegtuig door te kunnen zagen. "Als een warm mes door de boter", zegt Aerocircular. Hilti liet de portaalzaag bouwen in Vlaanderen door zijn exclusieve partner voor speciale diamantzagen.
...

De enorme zaag met diamantkabel is elf meter hoog en negen meter breed en werd speciaal ontwikkeld door gereedschapproducent Hilti en Aerocircular zelf om de romp van een A320- of B737-vliegtuig door te kunnen zagen. "Als een warm mes door de boter", zegt Aerocircular. Hilti liet de portaalzaag bouwen in Vlaanderen door zijn exclusieve partner voor speciale diamantzagen.Het grote voordeel van diamant is dat het door alle materialen kan zagen: alle soorten metalen, beton, asfalt, glas, plastic... zelfs hout. De maximale diameter die deze zaag kan doorzagen, is 7 m. De stukken die gezaagd worden met Hilti's grootste diamond wire cutting device, zullen enerzijds in min-of-meer intacte toestand vervoerd worden naar de afnemer, bijvoorbeeld als de cockpit wordt omgebouwd tot flight simulator. Anderzijds zullen ook stukken verder verkleind worden in functie van het ideale volume aan materiaal. Uiteindelijk belanden alle materialen terug in de (secundaire) grondstofketen.Aerocircular is het enige bedrijf in België dat passagiersvliegtuigen ontmantelt. Het is ook het enige bedrijf in de vliegtuigontmantelingsbusiness dat focust op de restmaterialen. Andere spelers kopen vaak een vliegtuig om dan de herverkoopbare vliegtuigonderdelen als wisselstuk te vermarkten. De overblijfsels - denk maar aan romp en interieurdelen - worden vaak verschroot en herleid tot gemengd afval."Aerocircular heeft zich van bij de opstart toegelegd op duurzame herbestemming van de 'overblijfsels', aangezien er al genoeg partijen zijn die met wisselstukken bezig zijn. Uiteraard worden de wisselstukken ook zorgvuldig gevaloriseerd, maar daarvoor werken we met key-partners samen", legt ceo Koen Staut uit.De eerste vestiging van Aerocircular op de luchthaven van Oostende is sinds vorige zomer operationeel. De Amerikaanse vestiging van het bedrijf, in Arizona, opent haar deuren in het midden deze zomer, en de vestiging in het Midden-Oosten, opent wellicht al in het eerste kwartaal van 2021. Deze laatste vestiging zal zich toeleggen op widebodies, de grotere types vliegtuigen met dubbel gangpad."Deze enorme diamantzaag is een grote stap voorwaarts in ons circulair verhaal", zegt Koen Staut. "We zijn bijzonder vereerd dat een wereldwijde speler als Hilti wou samenwerken in de startfase van Aerocircular om hun grootste portaalzaag ooit te ontwikkelen en te bouwen. We zijn de mensen van Hilti en in het bijzonder Johan Lauwers onze dank verschuldigd, zonder hun steun zou Aerocircular niet mogelijk zijn geweest.""Voor elke uitdaging wil Hilti een oplossing bieden", zegt Johan Lauwers van Hilti. "Toen Aerocircular ons vroeg om een vliegtuigromp te fragmenteren, hebben we deze wel heel aparte vraag grondig bestudeerd. We zijn heel trots met onze grootste portaalzaag ter wereld in Oostende en de bijdrage die deze zal leveren aan het groene circulaire verhaal van Aerocircular."(HH)